دکتر حسن کرباسی آرانی متخصص اعصاب و روان (روانپزشک)

دکتر حسن کرباسی آرانی متخصص اعصاب و روان (روانپزشک)

دکتر حسن کرباسی آرانی بورد تخصصی اعصاب و روان (روانپزشک) ومشکلات جنسی و مشاوره
دکتر حسن کرباسی آرانی متخصص اعصاب و روان (روانپزشک)

دکتر حسن کرباسی آرانی متخصص اعصاب و روان (روانپزشک)

دکتر حسن کرباسی آرانی بورد تخصصی اعصاب و روان (روانپزشک) ومشکلات جنسی و مشاوره

اجازه گرفتن از همسر برای بیرون رفتن چه حکمتی دارد؟ پاداش شما؛آمرزش گناهان


اجازه گرفتن از همسر برای بیرون رفتن چه حکمتی دارد؟

پاداش شما؛آمرزش گناهان

در کتاب «مکارم الاخلاق» ماجرایی درباره اطاعت زن از شوهر و بیرون رفتن با اجازه او نوشته شده و تأکید شده:« زنی که بدون اجازه شوهرش از خانه بیرون نرود، پاداشی به وسعت آمرزش گناهان دریافت خواهد کرد». ماجرا از این قرار بوده که در زمان پیامبر گرامی اسلام (ص) مردی از انصار قصد داشت به سفر برود. او همسرش را متعهد کرد از خانه بیرون نرود تا زمانی که او از سفر برگردد. مرد در سفر بود که پدر آن زن بیمار شد. زن توسط شخصی به پیامبر (ص) پیغام داد که:« با همسرم عهد کرده ام تا زمان بازگشت او از سفر در خانه بمانم اما حالا که به سفر رفته، پدرم بیمار شده. آیا دستور میدهید از خانه بیرون بروم و از پدرم عیادت کنم؟» حضرت در پاسخ فرمود:« در خانه بمان و از شوهرت اطاعت کن». مدتی گذشت و پدر آن زن از شدت بیماری درگذشت. زن دوباره برای پیامبر (ص) پیغامی با این مضمون فرستاد:« پدرم در زمان سفر شوهرم از دنیا رفته. اجازه دارم در تشیع جنازه او حاضر شوم؟» حضرت باز در پاسخ فرمود:« در خانه بمان و عهد همسرت را نشکن». زمانی که پدر زن را دفن کردند، پیامبر (ص) شخصی را نزد زن فرستاد و فرمود:« به درستی که خدا تو و پدرت را به دلیل اطاعت تو از شوهر و بیرون نرفتن از خانه بدون اجازه او آمرزیده است».

اجازه بگیر؛ حتی اگر صاحب کمالات باشی:

نکته قابل توجه در خصوص اجازه گرفتن زن از شوهر برای بیرون رفتن از خانه این است که زن هر اندازه با کمالات باشد، بعد از ازدواج باید برای بیرون رفتن از خانه رضایت شوهرش را به دست بیاورد. در کتاب «بحارالانوار» در خصوص بیرون رفتن حضرت فاطمه (س) از خانه ماجرایی نوشته شده با این مضمون: روزی زنان یهودی ای که در همسایگی حضرت زهرا (س) زندگی می کردند مجلس عروسی داشتند. آنها خدمت پیامبر (ص) رفتند و از او درخواست کردند تا به دخترش (حضرت فاطمه) اجازه دهد در مجلس عروسی آنان شرکت کند. پیامبر (ص) در پاسخ به آنها فرمود:« دخترم همسر علی بن ابیطالب است و در اختیار اوست». بدین ترتیب رسول اکرم (ص) به آنها فهماند که دختر او هم برای بیرون رفتن از خانه باید رضایت همسرش را کسب کند و بدون اجازه او نباید از خانه خارج شود.

 

 

وظیفه ای که زن و مرد ندارند:

پیامبر اکرم (ص) در کتاب «من لایحضره الفقیه» تأکید کرده: «بهترین شما کسی است که برای زنان خود بهتر باشد». بنابراین جلب رضایت همسر برای خروج از خانه وظیفه ای دوطرفه است و همان طور که بر زن واجب شده در این خصوص از همسرش اجازه بگیرد، مرد هم باید تا حد امکان رضایت همسر خود را جلب کند و با بی توجهی نسبت به او از خانه خارج نشود تا زمینه مشاجره در زندگی آنها فراهم نشود.

آخرتت را هم بخر:

در کتاب «عیون اخبار الرضا» نوشته شده که پیامبر (ص) فرموده:« زنانی از امتم را در شب معراج دیدم که در عذاب شدیدی به سر می بردند. از وضعیت آنها متعجب شدم و از شدت عذاب آنها گریستم. زنی را دیدم که پاهایش در تنوری از آتش آویزان بود. او زنی بود که بدون اجازه همسرش از خانه خارج می شد».

پیامبر در روایت دیگری که در کتاب «بحارالانوار» نوشته شده، ضمن اشاره به وظایف زن نسبت به همسرش فرموده:« جایز نیست زن از خانه خارج شود مگر با اجازه شوهرش».

قابل توجه آقایان:

خدا در آیه 19 سوره مبارکه نساء در خصوص شیوه معاشرت با زنان می فرماید:« وعاشروهن بالمعروف/ با زنان، شایسته رفتار کنید». منظور از «معروف» رفتاری است که شرع و عقل آن را تأیید میکند و شامل اخلاق های پسندیده و خوب انسانی است. بنابراین معاشرت به معروف، به معاشرتی براساس منطق و حکمت عقلانی دلالت میکند. در نتیجه می توان گفت رفتار مردی که به طور کامل مانع بیرون رفتن همسر خود از خانه میشود، رفتار شایسته ای نیست چرا که زن هم حق دارد به دیدار خانواده و اقوام خود برود و مردی که به کلی با این خواسته همسر خود مخالفت می کند، در واقع با آیه شریفه« عاشروهن بالمعروف» مخالفت کرده است.

البته در این خصوص خوب است به آیه 228 سوره مبارکه بقره هم توجه داشت؛ « وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذِی‌ عَلَیْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ/ برای زنان حقوقی است همچنان که تکالیفی نیز دارند».

طبق این آیه شریفه، زن همان طور که مسئولیت هایی را برعهده دارد، حقوقی هم دارد که این حقوق باید با معروف مطابقت داشته باشند. یعنی طبق منطق عقلانی و دینی، شایسته و شناخته شده باشند. بنابراین از هر دو آیه فوق می توان نتیجه گرفت که مرد نمی تواند به طور مطلق مانع بیرون رفتن همسر خود از خانه شود؛ هر چند که در هر صورت زن وظیفه دارد از همسر خود اطاعت کند.

نظر مراجع تقلید درباره بیرون رفتن زن از خانه:

آیت الله مکارم شیرازی:

·        آیا زن می تواند بدون کسب اجازه از همسرش از منزل خارج شده و با افراد با خانواده هایی رفت و آمد داشته باشد یا در جلسات مذهبی شرکت کند؟ باید با رضایت همسرش باشد.

·        در چه مواردی اطاعت از شوهر واجب نیست؟ در مواردی اطاعت از شوهر لازم نیست که با انجام اموری مانند واجبات (حج واجب، صله رحم نسبت به پدر و مادر و برادر و خواهر و امثال آن به مقدار لازم)، فراگرفتن احکام اسلام مانند رفتن به مسجد و امثال آن، تهیه اجناس ضروری منزل در حالی که مجبور باشد، شرکت در انتخابات و راهپیمایی های ضروری و همچنین در مورد مراجعه به طبیب مخالفت کند.

آیت الله سبحانی:

زنی که عقد دائمی شده نباید بدون اجازه شوهر از خانه بیرون برود یا کاری را در خارج خانه انتخاب کند؛ مگر برای نیازمندی های جزئی که با حقوق زوج و شئون او منافات نداشته باشد. در عین حال شوهر نباید از خروج زن برای دیدار پدر و ارحام در حد معمول جلوگیری کند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.