دکنر حسن کرباسی آرانی  روانپزشک (متخصص اعصاب و روان)DOCTOR  KARBASI ARANI

دکنر حسن کرباسی آرانی  روانپزشک (متخصص اعصاب و روان)

DOCTOR  KARBASI ARANI


dr karbasi 233.jpg

ادامه نوشته

کتاب های دکتر حسن کرباسی آرانی


ادامه نوشته

برای ترک سیگار از کجا شروع کنیم ؟

« روش های علمی ترک سیگار »

1. تاریخی را برای شروع ترک مشخص کنیم.

(اول هفته یا اول ماه را به عنوان روز ترک سیگار در تقویم یادداشت نماییم.)

 

ادامه نوشته

سردرد تنشی

تعریف سردرد عصبی(Definition of tension headache):

 شايع ترین نوع سردرد، سردرد عصبی(تنشی) است که تاکنون علتش به درستی شناخته نشده است. این نوع سردردها درد خفیف و متوسط دارد بدین صورت که مبتلایان احساس میکنند یک باند ضخیم به دور سرشان بسته اند.


 
 

ادامه نوشته

ایدز

ایدز ( رفتار خطرناک جنسی) چیست؟(Definition)

HIV مخفف Human Immunodeficiency Virus  به معنی "ویروس نقص ایمنی انسان" می‌باشد.  ویروس ، یك ذره زنده خیلی كوچك است كه می‌تواند تكثیر و پخش شود اما برای زندگی نیاز به موجود زنده دیگری دارد.

وقتی ویروس، سلولی را آلوده كند شروع به تكثیر در داخل آن سلول می‌كند كه در نهایت منجر به آسیب آن سلول می‌شود.  ویروسهای مختلف به سلولها و بافتهای مختلفی از بدن مثل پوست، دستگاه تنفسی و حمله می‌كنند ، در حالیکه HIV به خود سیستم ایمنی حمله می‌كند و این خصوصیت ویروس است که آنرا خطرناک کرده است.

سیستم ایمنی، گروهی از سلولهای لنفوسیت هستند که قدرت دفاعی بدن را به عهده دارند و HIV قدرت دفاعی آنها را ضعیف میکند. انسان در مقابل میکروبها قدرت مقاومت ندارد و به محض وارد شدنشان در بدن شروع به تکثیر نموده و                       بر اثر عفونت های ریوی، خون، مننژیت (عفونت مغز)، آندوکاردیت (عفونت قلب) و عفونت پوست، مرگ انسان فرا میرسد.

انسان می‌تواند توسط فردی كه به HIV مبتلا است آلوده شود ( 50 درصد زنان خیابانی آلوده به HIV هستند که سالیانه 6 تا 10 نفر را مبتلا می کنند. این افراد هیچ گونه علائمی ندارند که با نگاه کردن به آنها بگوئیم آیا به HIV مبتلا هستند یا خیر؟) ولی آزمایش خون می‌تواند پس از چند ماه از اولین تماس، ویروس را در خون آشكار كند.افراد آلوده به HIV ممكن است سالها كاملاً سالم بمانند و حتی خودشان ندانند كه آلوده هستند.

علائم (Symptoms):

نشانه های ایدز متفاوت هستند اما بستگی به مرحلۀ عفونت آن دارند.

مرحله عفونت اوليه HIV (مرحله اول):

در مرحله ابتدایی ابتلا به ویروس HIV ، علائم مشابه علائم بیماری آنفولانزا می باشد. اصولاً چند روز تا 2 تا 3 هفته طول می کشد.

این علائم عبارتند از :

1-گرفتگی و درد شکم، تهوع و استفراغ2-اسهال3-بزرگ شدن غدد لنفاوی زیرکتف، کشاله ران و گلو4-تب5-سردرد6-درد مفاصل و ماهیچه ها7-کهیر پوست8-گلو درد9-کاهش وزن

این علائم با درجات متفاوت بروز می کند و معمولاً به صورت خود به خود 2 تا 3 هفته بعد از بروز، از بین می رود.

مرحله بدون علامت باليني (مرحله دوم):

اين مرحله بطور متوسط 10 سال طول مي‌كشد و همانطور كه از نام اين مرحله پيدا است، خالي از هر علامتي است هرچند ممكن است غدد متورم لنفاوي هم وجود داشته باشند (لنفادنوپاتي).

سطح HIV در خون محيطي به سطح بسيار پائيني كاهش مي‌يابد ولي بیماری همچنان مسري است و آنتي بادي HIV در خون قابل ارزيابي است.

تحقيقات اخير نشان داده كه HIV طي اين مرحله غير فعال نيست و در غدد لنفاوي بسيار فعال است. تعداد زيادي از سلولهاي            T- helper آلوده شده و مي‌ميرند و ويروس فراواني توليد مي‌شود.

تست آزمايشگاهي جديدي بنام تست بارگيري ويروس          (viral load test) وجود دارد كه مقدار ناچيز HIV آزاده شده ازغدد لنفاوي را اندازه مي‌گيرد. در واقع اين تست               HIV-RNA(RNA: ماده ژنتيكي) را اندازه گیری میکند و نقش بسيار مهمي در درمان آلودگی با HIV دارد.

مرحله علامتدار عفونت HIV (مرحله سوم):

با گذشت زمان، سيستم ايمني توان خود را از دست ميد‌هد كه به 3 دليل عمده زير است.

1- آسیب به سراسر بدن

2-جهشHIV و تشدید آلوده كنندگي‌آن: بعبارت ديگر براي تخريب سلولهاي ،T- helper قويتر و متنوعتر ميشود

 

مرحله پیشرفته بیماری و علائم آن:

تکثیر سلولهای ایدزی زیاد میشود و سیستم ایمنی قادر به از بین بردن آنها نیست و در این زمان است که علائم جسمانی بروز میکند.

علائمی نظیر:1-گیجی2-اسهال و تغییر در عملکرد دستگاه گوارش3-عدم تمرکز4-سرفۀخشک5-خستگی6-تب7-ازدست دادن اشتها8-زخمهای دهانی9-تغییر ناخن10-تعریق شبانه11-تورم غدد لنفاوی زیر کتف، کشاله ران و گردن12-درد در هنگام بلع13-تغییر شخصیتی14-بروز مکرر تبخال ساده15-نفس نفس زدن16-ضعف، کرختی و مور مور شدن دست و پا17-کاهش وزن بدون دلیل    18-عفونت قارچی دهان یا برفک

مرحله پنجم:

ایدز: به مرحله نهایی آلودگی گفته می شود و شخص به انواع عفونتها و سرطان ها مبتلا می گردد.

حدود 25 درصد افراد پس از 5 سال

25 درصد پس از 10 سال

حدود 25 درصد پس از 15 سال علائم سرطان در بدن بروز میکند.

علل :(Causes)

فرد مبتلا به HIVهنگامی به مرحلهٔ ایدز می‌رسد که تعداد سلولهای لنفوسیت T4  آنقدر کم شود که نتوانند از پس انجام وظیفه معمولی خود برآیند. لنفوسیت T4  یاخته‌های سفید خون هستند که واکنش‌های ایمنی بدن را موزون و مهار می‌کنند. بر پایه این تعریف ایدز هنگامی است که شمار سلول‌های لنفوسیت T4  به کمتر از ۲۰۰ شماره در هر میکرولیتر خون می‌رسد و یا هنگامی که بدن فرد دچار عفونت‌های فرصت‌طلب بشود.

راه های انتقال ایدز:

- سرایت از طریق رابطۀ جنسی

ويروس HIV از طريق مايع مني (همچنين مايعی كه قبل ازمنی خارج ميشود) ، ترشحات دستگاه تناسلي زنان وخون افراد مبتلا به آن منتقل ميشود و افرادي كه با اين ترشحات ، چه از طريق همجنس بازي و چه از طريق روش معمول جنسي، تماس حاصل نمايند دچار عفونت HIV ميگردند. وجود بيماريهای مقاربتی مثل سوزاك، سفليس و همچنين زخمهای دستگاه تناسلی خطر آلودگی را چند برابر خواهد كرد.بعضي از دلايل حاكي از آن ميباشد كه از طريق روابط جنسي دهاني(oral sex) نيز ممكن است فرد دچار عفونت HIV گردد. گفتني است كه احتمال انتقال عفونت HIV از مردان آلوده به زنان در طول ارتباط جنسي به مراتب بيش از انتقال اين عفونت به مردان ميباشد  چون  مايع مني آلوده ممكن است براي چند روز در واژن زن باقي بماند. به علاوه سلولهاي ناحية دهانة رحم نيز داراي استعداد زياد براي ابتلا به عفونت HIV هستند. پس زنان از طريق ارتباط جنسي در معرض بيشتري از ابتلا به عفونت HIV ميباشند.

1-  زنان بیش از مردان مبتلا به HIV می شوند2- سرایت از طریق رکتوم        20 برابر بیشتر از واژن می باشد3- سرایت از سکس دهانی(oral sex) بیشتر از سکس واژینال می باشد.

- سرایت از طریق خون و فرآورده های خونی مانند انتقال خون، حجامت ، خال کوبی، مسواک مشترک، دندانپزشکی غیربهداشتی

اگر چه تزريق خون يكي از مواردي  است كه افراد دچار عفونت HIV ميشدند ولي هيچ فردي از طريق اهداي خون به اين عفونت مبتلا نمی گردد.

زيرا هنگام اهداي خون از سوزنهاي يكبار مصرف استفاده شده و نيز خونهاي تزريقي قبلاً از نظر وجود HIV بررسي مي گردند.

 

 - سرایت از طریق استفادۀ مشترک از سرنگ و سوزن آلوده

استفاده مشترك از سرنگ آلوده (كه اين عمل ميان افراد معتاد به مواد مخدر تزريقي بسيار معمول مي باشد ) و يا برخورد تصادفي با سوزن آلوده به عفونت HIV (گاهي اوقات اين امر در مراكز پزشكي اتفاق مي افتد) موجبات ابتلاي افراد به عفونت HIV  را فراهم مي آورد .خالكوبی با سوزن آلوده؛ سوراخ كردن گوش بوسيله سوزن و وسايل آلوده؛ استفاده از مسواك و تيغ ريش تراش شخص بيمار؛ درمانهای دندانپزشکی، ختنه و يا جراحی های ديگر با وسايل آلوده از ديگر موارد انتقال HIV می باشد.

- سرايت از مادرآلوده به جنين داخل رحم و يا انتقال به كودك درطی دوران شيردهی

ويروس HIV ممكن است در دوران حاملگی، هنگام وضع حمل يا كمی بعد از زايمان از مادر آلوده به كودك انتقال یابد.

HIV مي‌تواند در شير مادر آلوده وجود داشته باشد و به نوزادش منتقل شود اما با وجود داروهاي خاص٬ شانس اين انتقال بسيار كاهش مي‌يابد هر چند در بسياري از كشورهاي در حال پيشرفت و فقير، چنين داروهايي در دسترس نيست.

عوامل خطرزا (Risk factors):

- داشتن تماس جنسی نا امن: در هنگام رابطۀ جنسي٬ هميشه و در هر شرايطی از کاندوم استفاده شود. تماس جنسی حفاظت نشده به این معنی است که از کاندوم استفاده نکنیم. ریسک مبتلا به ایدز در سکس دهانی بیشتر از سکس واژینال است و همچنین اگر  فرد، شرکای جنسی متعددی داشته باشد خطر ابتلا به ایدز بیشتر میشود. خطر سرایت ایدز در بوسۀ فرانسوی که ترشحات و بزاق دهان وارد دهان دیگری می شود  زیاد است.

- مبتلایان به بیماریهای آمیزشی و افراد مبتلا به زخم های تناسلی که این زخمهای راه ورودی برای ایدز می باشد.

- استفاده مشترک از سرنگ و سوزن آلوده به ایدز

- ختنه نشدن مرد: تحقیقات نشان میدهد افرادی که ختنه نشده اند ریسک بیشتری برای ابتلا و انتقال ایدز دارند.

عوارض ایدز (Complications):

عفونت های رایج در ایدز:

-  بیماری سل(Tuberculosis (TB)): افرادی که به ایدز مبتلا هستند ریسک زیادی برای ابتلا به بیماری سل دارند که منجر به مرگ میشود.

- سالمونلا (Salmonellosis) یک نوع عفونت باکتریایی است که از طریق غذا و آب منتقل می شود. و علائم آن شامل اسهال شدید، تب، لرز، درد معده و گهگاهی استفراغ است که در صورت طولانی بودن باید به بیماری ایدز شک کرد.

- ویروس سیتومگال(Cytomegalovirus (CMV)) یک عفونت هرپسی است که از طریق عرق، خون، ادرار، منی و شیر پستان انتقال پیدا میکند. اگر سیستم ایمنی سالم باشد، ویروس را غیرفعال میکند و به صورت نهفته باقی میماند. اگر سیستم ایمنی بدن ضعیف شود ویروس فعال میشود و باعث آسیب رساندن به چشم، دستگاه گوارشی و ریه ها میشود.

-  (Candidiasis) یک عفونت قارچی است که باعث تورم در دهان، زبان ، مری و واژن می شود. بچه ها علائم شدیدتری در دهان یا مری دارند که هنگام بلع با درد و مشکل همراه است.

-  (Cryptococcal meningitis)مننژیتی است که با تورم غشاء و مایع اطراف مغز و نخاع همراه است.

- (Toxoplasmosis) یک نوع عفونت انگلی است که از طریق گربه انتقال پیدا می کند و باعث سقط مکرر در خانم ها هم می شود.

-  (Cryptosporidiosis) یک نوع عفونت روده ای است که از طریق آب و غذا انتقال پیدا می کند.

- Kaposis sarcoma)) یک نوع تومور  در دیواره های عروق خونی است. این نوع سرطان در افرادی که ایدز ندارند نادر است و بیشتر در افرادی که ایدز دارند معمول است. این نوع سرطان معمولاً به صورت بافت های ارغوانی یا قرمز یا صورتی روی پوست و دهان ظاهر می شود. در افرادی که پوست تیره تر دارند این بافت ها به رنگ قهوه ای تیره یا سیاه ظاهر میشوند.

این نوع سرطان ارگان های داخلی بدن که شامل دستگاه گوارش و ریه ها میشود را تحت تأثیر قرار می دهد.

-(Lymphomas) یک نوع سرطان در سلولهای سفید خون(WBC) است.

عوارض دیگر:

-(Wasting syndrome) باعث کاهش وزن می شود که حداقل 10 درصد وزن بدن کاهش می یابد و همراه با اسهال، ضعف مزمن و تب میباشد.

-(Neurological complications) باعث عوارض عصبی میشود که همراه با گیجی، فراموشی، افسردگی، اضطراب و مشکل در راه رفتن است و منجر به تغییرات رفتاری شده و عملکرد روانی را پائین می آورد.

تست ها و تشخیص ها(Tests and diagnosis):

افراد مشکوک به ایدز باید این نوع تست ها را انجام دهند:

تعداد لنفوسيتهاي  CD4 : بيشتر از همه بعنوان عامل پيشگويي كننده پيشرفت HIV بكار ميرود.خطر پيشرفت به سمت عفونتهاي فرصت طلب ايدز يا بدخيمي ها وقتي كه CD4 ها كمتر از  200cell/µl  باشد٬ بالاست.

آزمايش ميزان ويروس (HIV viral load test) : اين آزمايش، ميزان HIV هاي در حال تقسيم در خون را نشان ميدهد٬ كه با پيشرفت بيماري و نيز پاسخ به درمان ضد ويروسي٬ مرتبط است. اين آزمايش٬ بهترين تست در دسترس براي تشخيص عفونت فعال HIV است. اگرچه نتايج مثبت كاذب٬ معمول است خصوصاً وقتيكه ميزان ويروس  (Viral load) پايين باشد.

آزمايش HIV-ELISA:آزمايش استاندارد HIV ٬"تست الايزا"  است.  اين تست٬ استاندارد جهانی برای استفاده در بيمارستان ها، بانک های خون و يا سازمان های انتقال خون میباشد.اين آزمايش مستقيماً خود ویروس را جستجو نمی کند. در اين روش، ميزان پادتن ( آنتی بادی) هایی که بدن شخص آلوده برعلیه HIV توليد کرده، اندازه گرفته می شود.

تست دقیق تر برای اندازه گیری تیتر آنتی بادی علیه آنتی ژن جهت تشخیصHIV وسترن بلات(Western blot) است.

تست بیماری سل- هپاتیت-Toxoplasmosis که یک عفونت انگلی مشترک در حیوانات و انسان است- بیماریهای آمیزشی- آسیب کبد یا کلیه- عفونتهای مجاری ادراری.

درمان ایدز(Treatments and drugs)

با انجام‌ آزمایش‌ خون‌ و آزمون‌ پادتن‌ ضد ویروس‌ ایدز (ممكن‌ است‌ حتی‌ تا      6 ماه‌ پس‌ از شروع‌ آلودگی‌ مثبت‌ نشود) می‌توان‌ تشخیص‌ را تأیید نمود. در بیمارانی‌ كه‌ آلودگی‌ به‌ ویروس‌ ایدز تشخیص‌ داده‌ می‌شود باید وجود سایر بیماری‌های‌ آمیزشی‌ و سایر عفونت‌ها مثل‌ سل‌ نیز مورد بررسی‌ قرار گیرد.
در صورت‌ بروز عوارض‌، ممكن‌ است‌ نیاز به‌ بستری‌ شدن‌ وجود داشته‌ باشد.
بعضی‌ از بیماران‌ وارد برنامه‌های‌ تحقیقاتی‌ می‌شوند كه‌ با هدف‌ دستیابی‌ به‌ درمان‌های‌ بهتر یا واكسن‌ انجام‌ می‌گیرند. در این‌ گونه‌ برنامه‌ها، مراقبت‌ ممكن‌ است‌ به‌طور رایگان‌ انجام‌ پذیرد.

توجه‌ داشته‌ باشید كه‌ تشخیص‌ زودهنگام‌ كمك‌كننده‌ است‌. اگر فردی در معرض‌ خطر باشد، بایستی برای‌ بررسی‌ مراجعه‌ كند، حتی‌ اگر احساس‌ می‌كند كه‌ در سلامت‌ كامل‌ به‌ سر می‌برد. اگر می‌خواهد حامله‌ شود، یا این‌ كه‌ حامله‌ هست، انجام‌ آزمون‌ ویروس‌ ایدز ممكن‌ است‌ كمك‌كننده‌ باشد. در صورت‌ مثبت‌ بودن‌ آزمون‌ ویروس‌ ایدز به‌ هنگام‌ حاملگی‌، با درمان‌های‌ مخصوص‌ می‌توان‌ احتمال‌ عفونت‌ در نوزاد را به‌ حداقل‌ رساند.

فرد مبتلا باید از تماس‌ با افرادی‌ كه‌ دچار عفونت‌ هستند، حتی‌ سرماخوردگی‌، پرهیز كند.

داروها

در حال‌ حاضر داروها در معالجه‌ عفونت‌ ایدز مؤثر نیستند. برای‌ مقابله‌ با عفونت‌ها یا پیشگیری‌ از آنها ممكن‌ است‌ آنتی‌بیوتیك‌ تجویز شود.

داروهای‌ ضد ویروسی‌ (دیدانوزین‌، استاوودین‌، زالسی‌ تابین‌، زیدوودین‌) و نیز داروهای‌ مهاركننده‌ پروتئاز در درمان‌ عفونت‌ با ویروس‌ ایدز مورد استفاده‌ قرار می‌گیرند و ممكن‌ است‌ پیشرفت‌ بیماری‌ را به‌ تأخیر اندازند.

تجویز آنها باید توسط‌ پزشكان‌ با تجربه‌ انجام‌ پذیرد.بعضی از این داروها (مثل  زیدووین‌) می‌تواند‌ انتقال‌ عفونت‌ به‌ نوزادان‌ مادران‌ حامله‌ را كاهش‌ دهد.
فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری

فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری ها به‌ وضعیت‌ سلامت‌ هر فرد بستگی‌ دارند. علایمی‌ مثل‌ خستگی‌ یا وجود عفونت‌ می‌توانند بعضی‌ از فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری ها را محدود كنند.

استراحت‌ مهم‌ است‌، اما توصیه‌ می‌شود به‌طور منظم‌ ورزش‌ انجام‌ گیرد.

رژیم‌ غذایی‌

تغذیه‌ باید كافی‌ و مناسب‌ باشد. سوءجذب‌، سوخت‌وساز تغییر یافته‌، و كاهش‌ وزن‌ در بیماران‌ مبتلا به‌ ایدز شایع‌ هستند.از خوردن‌ تخم‌مرغ‌ خام‌، شیر غیرپاستوریزه‌، یا سایر مواد غذایی‌ بالقوه‌ آلوده‌ خودداری‌ شود.

 پیشگیری(Prevention):

 - هر زمانی که سکس دارید از یک کاندوم نو استفاده کنید.

- از سوزن و سرنگ تمیز و استریل استفاده کنید کنید و هیچ موقع به طور مشترک از آن استفاده نکنید.

- شخصی که مبتلا به ایدز است باید به شریک جنس اش اطلاع دهد.

- اگر حامله باشد، مراقبت های پزشکی را اعمال کند. زیرا در صورت عدم درمان ممکن است که عفونت را به فرزندشان منتقل کند. اما اگر برنامه های درمانی را در طول حاملگی دریافت کند می تواند دو تا سه برابر ریسک خطر را برای فرزندش کاهش دهد.

- از قرار ملاقات مشکوک خودداری کند.

- با افراد ناشناس قرار ملاقات نگذارد.

- اگر در جائی دچار مشکل شدید از خود مقاومت نشان داده و با داد و فریاد و کلمۀ آتش و شمارۀ 110 اطرافیان را باخبر کند. در صورت ملاقات با دوستان به والدین یا یکی از نزدیکان قابل اعتماد خود اطلاع دهید. معمولاً دختران و زنان و نوجوانان هر دو جنس بیشتر در معرض ایدز هستند.

- والدین باید رفت و آمدهای خارج از منزل را دقیقاً کنترل کنند.

- در کشورهای روبه توسعه مانند ایران، آتشفشان ایدز در راه است.

- مواظب فرزندانتان باشید و ازدواج را برای آنها تسهیل نمائید.

پیش آگهی(Prognosis):

فرد مبتلا به ایدز هر چه زودتر علامت دار شود پیش آگهی بدتری خواهد داشت. اکثر مبتلایان در اثر ابتلا به عفونتهای فرصت طلب و بدخیمی ها جان خود را از دست می دهند. در کودکان آلودگی بهHIV به سرعت منجر به بیماری ایدز شده و شانس زنده ماندن کودک کم است. لازم به ذکر است تشخیص و درمان زود هنگام می تواند پیشرفت بیماری را به تأخیر بیندازد.

بیماریهای مقاربتی:

1- HIV (ایدز)

2- HPV(سرطان گردن رحم)

3-HCV( هپاتیت و سرطان کبد)

4-HBS( هپاتیت کبدی )

5- عفونت های کلامیدیایی(قارچی)

منابع:

PUBMD,WEBMD, MAYOCLINIC با تجربیات 30 سالۀ پزشکی توسط بهترین متخصصان امریکایی بالغ بر 3500 متخصص در ایالت (Arizona)آریزونا، (Florida) فلوریدا، (Minnesota) مینسوتا در سال 2010تهیه شده است.

 

 

حشیش

تعریف حشیش:(Marijuana, cannabis)

نام دیگر حشیش، گراس وcannabis است. و نام علمی آنTHC میباشد. و معمولاً به صورت سیگاری استفاده می شود.

کانابیس به صورت سیگارت یا با قلیان یا وسیلۀ پیپ کشیده می شود و گاهی آن را با توتون مخلوط میکنند و به جای تنباکو از این ماده استفاده شده و گاهی مخلوطی از Marijuana و کوکائین است.

حشیش از به هم فشردن و چلاندن گلهاي انتخاب شده کانابيس يا شيوه ديگري که در طي آن صمغ زرد رنگ گلهاي دست چين شده گياه کانابيس بيرون بيايد، به دست مي‌آيد و رنگ اين ماده، سياه يا قرمز است.

Marijuana یک psycho active (فعال شده روان) است که به صورت استنشاقی به مدت 30 دقیقه به نقطۀ اثر می رسد و بعد فرآیند به صورت    down regular nerve transmissionدرمی آید. از طریق سیستم مغزی روی سیستم های جنسی، بینایی، شنوایی، منطق و ترشح هورمون و حافظه اثر میگذارد (مکانیسم اثر).

همۀ انسانهایی که حشیش می کشند معتاد نمی گردند ولی عده ای از آنها آسیب پذیر می شوند.

علائم و نشانه ها(Symptoms):

به صورت مثبت:سرخوشی(euphoria)-آرامش(relaxation)- خوشی و نشاط(Hilarity)- افزایش حس

به صورت منفی:اضطراب-توهم بینایی-حملات وحشت  و هراس (panic)- بی انگیزگی-در ضمن رانندگی، امکان تصادف با وسایل موتوری را افزایش میدهد- افزایش دادن اشتها-نقص در یادگیری-اثر منفی روی حافظه- پهن شدن رگهای خونی چشم (قرمزی چشم)

*تعداد ضربان قلب در حالت طبیعی 80-70 ضربان در دقیقه است در حالیکه با مصرف حشیش ممکن است 50-20 ضربه به این میزان افزوده شود یا حتی در مواردی تعداد ضربانات به 2 برابر طبیعی برسد. مصرف حشیش با سایر داروها نیز تعداد ضربان را افزایش می دهد.

رنگها و صداها ممکن است شدیدتر شوند- زمان برایشان به کندی میگذرد- دهانش خشک می شود - ناگهان احساس گرسنگی و تشنگی میکند-دستانش می لرزد و سرد می شود-احساس خواب آلودگی و افسردگی- احساس ترس،ناآرامی، ، فراموشي دوره اي- زوال شخصيت (Depersonalization)، اغتشاش شعور (Delirium)

علائم  جسمانی استفاده از حشیش کمتر و علائم رفتاری یا روانی بیشتر است که در مردان بیش از زنان مشهود میباشد.

دلایل (Causes):

طرد شدن از طرف خانواده، داشتن دوستان معتاد به حشیش، بیکاری، شکست در زمینۀ تحصیلی و شغلی، از دست دادن شخصی که دوستش دارد.

معمولاً افرادی که ورشکستۀ اجتماعی، اقتصادی و تحصیلی باشند بیشتر مبتلا میشوند.

عوامل خطرزا(Risk factors):

ممکن استMarijuana دروازه ای برای ورود به سایر اعتیادها مانند کراک، شیشه و الکل باشد. پس مصرف حشیش زمینه ساز اعتیاد به سایر مواد مخدر دیگر هم است.

والدین، سرپرست و مربیان تربیتی باید در دوران مدرسه، راهنمایی و دبیرستان مواظبت  ویژه ای کرده و در افزایش مهارت های فردی، اجتماعی، مهارت های مقاومت و خودکارآمدی و افزایش فرهنگ سلامت سازی فعال باشند.

عوارض(Complications): حشیش توازن و تعادل در بدن را برهم میزند. تحقیقات نشان میدهد که تقریباً  6 تا 11 درصد از تست حشیش قربانیان تصادف مثبت بوده است. استفاده از حشیش، باعث میشود که تلاش استفاده کننده برای ترک سیگار با مشکل مواجه شود. درك زمان از بين مي‌رود و معمولاً گذشت زمان طولاني تر احساس مي‌شود.

استفاده از حشیش حتی به صورت تفریحی می تواند باعث سوزش و چسبندگی دهان و گلو و اغلب همراه با سرفه های سنگین باشد. اشخاصی که حشیش را به صورت منظم و همیشگی مصرف می کنند مشکلات زیاد تنفسی از قبیل سرفه های روزانه، تولید خلط و خس خس سینه و برونشیت مزمن دارند. همچنین ریسک سرطان سر و گردن را بیشتر میکند. و این گونه افراد اگر محصل هستند در مدرسه نمراتشان پائین می آید و اگر شاغل هستند در کارشان مشکلاتی بوجود می آید و ممکن است از کار غیبت کنند و همچنین کار را بدون اجازه ترک کنند و وقت کار را برای کارهای شخصی بگذرانند. حشیش باعث اضطراب، افسردگی و ناآرامی شخصی میشود و اثرات معکوس روی سیستم ایمنی، تولید مثل، تنفسی، هورمونهای رشد و آدرنال، عملکرد شناختی مخصوصاً بخش ادراک(attention) و فرآیندهای حافظه(memory) دارد. مصرف حشیش در طول حاملگی باعث کاهش اکسیژن در جنین میشود، و همچنین در رشد فرزند مشکل ایجاد می کند و منجر به کم وزنی ، تولد نوزاد نارس و نارسایی های کلامی و حافظه در فرزند میگردد.

مصرف حشیش باعث خنده و پرحرفی، اختلال در توجه و حافظه کوتاه مدت، مهارت های حرکتی، زمان واکنش و فعالیتهای مستلزم مهارت می شود.

شایع ترین عارضه زودرس مصرف کانابیس در افرادی که بار اول از آن استفاده می کنند حمله اضطراب و وحشت زدگی است که یکی از دلایل رایج ادامه ندادن مصرف آن است.بعد از گذشت 12 ساعت از آخرين مقدار مصرف THC، بي قراري، گرگرفتگي، بي خوابي، تعريق، خستگي، آبريزش بيني، اسهال(مدفوع شل)، سكسكه و بي اشتهايي به طور شايع به چشم مي‌خورد. در مواردي رفتارغير دوستانه و حتي رفتار پرخاشگرانه گزارش شده است؛ کانابیس باعث می شود درد فقر و بی کسی را برای مدتی فراموش کنیم.

ماری جوآنا روی قسمتهای مختلف مغز اثرهای متفاوت دارد:

1- Basal ganglia: باعث اختلال حرکتی

2- هیپوتالاموس(Hypothalamus): باعث اختلال در درجۀ حرارت بدن و عمل احتباس آب و نمک

3-Brain stem: باعث اختلال در خواب و درجه حرارت بدن و هوشیاری

درمان(Treatments and drugs):

Cognitive Behavioral Treatment- درمان رفتارشناختی در 14 جلسه درمان گروهی و 2 جلسه درمان فردی

 درمان گروهیGroup Treatment-

 مشاوره توسط تیم روان شناسی انجام میگیرد.Specialized Counseling-

- Social skills training آموزش مهارت های اجتماعی

- Benzodiazepines بنزودیازپام ها مانند کلونازپام که ممکن است نقشی کوتاه مدت داشته باشند.

- Antidepressants اگر بیمار افسردگی داردSSRI   مانند فلوکسیتین بهترین درمان است

- Atomoxetine آتوماکستین که روزانه 25mg برای 7 روز استفاده شود که توسط روانپزشک تجویر میشود.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

شیوۀ زندگی و راه علاج های خانگی

(Life style and home remedies):

- روزانه به همراه یک نفر به قدم زدن پردازد.

- از افرادی که حشیش می کشند دوری کند.

- به موسیقی گوش کند تا ذهنتان را از توجه به حشیش منحرف نماید.

پیشگیری(Prevention):

بیشتر برنامه های پیشگیری از استفاده کانابیس روی مدارس پایه گذاری شده است. و آنها تمایل دارند نه فقط روی استفاده از کانابیس بلکه روی تمامی مواد مخدر برنامه داشته باشند. برنامه ها بایستی جامع و طولانی مدت و به صورت صحیح توسعه پیدا کنند و مقتضی هر سنی بوده و مهارت های اجتماعی بین فردی، مهارت های مقاومت، خودکارآمدی را افزایش دهند. همچنین باید یکی از اعضای خانواده جزء این گروهها باشند.

 

روش صحیح مطالعه

روش صحیح مطالعه

مدیریت زمان (Definition):

یعنی تسخیر زمان با برنامه ریزی مناسب.

مهمترین اصل برای مدیریت زمان این است که بپذیریم زمان، برای مدیریت کردن است نه اینکه خودمان اسیر زمان شویم.

علائم و عوارض اتلاف زمان مطالعه

(Symptoms and Complication): 

1- راندمان کم2- حواس پرتی3- کاهش انگیزۀ مطالعه4- پائین آمدن کیفیت مطالعه

5- هنگام مطالعه زود خسته شدن6- نرسیدن به هدف

دلایل اتلاف زمان مطالعه (Causes):

- عدم آشنایی با روشهای مدیریت زمان، مدیریت برنامه و مطالعه و روشهای  

    بهره وری از زمان از جمله دلایل میباشد.

کشف وقتهای تلف شده(Diagnosis):

برای شروع به سؤالات زیر به دقت پاسخ دهید:

1- چقدر از ساعات شبانه روز خود را صرف صحبت های بی فایده با تلفن و موبایل و ارسال و دریافت پیامکهای مختلف و گوش دادن به مکالمات غیرضروری میکنید؟

2- چقدر از ساعات ارزشمند شبانه روزی خود را صرف تماشای فیلم ها و تبلیغات تلویزیونی و فیلمهای ویدیوئی میکنید که اگر آنها را نبینید اتفاق خاصی در زندگی شما رخ میدهد؟

3- چقدر از وقت شما در ترافیک و رفت و آمد و خرید و... از بین میرود؟

4- آیا در اتاق تنها یا سالن مطالعه میکنید؟ چقدر وسایل اطراف آن ذهن و وقت شما را تلف میکند؟

5- چقدر در مباحثات خانواده خود را دخالت میدهید؟ فکر نمی کنید برای شما که سال سرنوشت ساز است زیان آور است؟

6- یک انسان سالم به 8 ساعت خواب نیاز دارد، این نیاز غیرقابل انکار است و اگر کسی از خواب امروز خود بزند فردا خسته و کم انرژی خواهد بود و در روزهای بعدی باید به شکلی با اضافه خواب، کسری خواب خود را جبران کند. از سوی دیگر خواب زیاد نیز موجب کسالت و بی حالی میشود. سؤال این است که در طول هفته چقدر اضافه خواب دارید؟

7- دوست چیز خوبی است. گفت و گو با دوست به خصوص وقتی صمیمی باشد حتی اگر ساعتها هم طول بکشد شیرین و جذاب است اما همین گفت و گوهای جذاب و شیرین می توانند وقت مفید زیادی از انسان بگیرند بدون اینکه فایده ای داشته باشند.

متوجه شدید که چقدر راحت و بی دردسر می توانید با جلوگیری از اتلاف       

   بی دلیل، لحظات زندگی خود و زمان را هوشمندانه مدیریت کنید.

Treatment شامل شناخت اصول مدیریت زمان و برنامه و شناخت اصول مطالعه میشود.

اصول مطالعه: با حداقل توانتان مطالعه را آغاز کرده و طبق قرارداد هر هفته  

    نیم ساعت بر میزان مطالعه روزانه تان اضافه کنید. (میزان ایده ال حدود 10-8 ساعت در روز برای افراد کنکوری و برای افراد عادی10-8 ساعت در هفته است)

اصول مدیریت زمان و برنامه:

- اصل اول: قورباغه را قورت بده!

این اصل که توسط برایان تریسی در قالب کتابی مجزا انتشار یافته است به بیان ساده می گوید که مهم ترین کار هر روزتان را بلافاصله انجام دهید یعنی درابتدای برنامه و در ساعات آغازین روز که بیشترین انرژی را دارید باید سخت ترین مطلب را که بیشترین میزان انرژی را از شما میگیرد مطالعه کنید. این مورد می تواند در مورد مطالبی که به آنها علاقه کمتری دارید نیز صادق باشد. به این ترتیب دیگر خیالتان راحت است که سخت ترین قسمت برنامه را پشت سر گذاشته اید.

- اصل دوم: قانون یک در میان را رعایت کنید.

به طور کلی مطالب به 2 دستۀ حافظۀ محور(حفظی) و مسئله محور(حل کردنی) تقسیم میشوند. از آنجا که هر کدام از مطالب حافظه محور و مسئله محور از نیمکره های جداگانه مغز کار بیشتری می کشند، رعایت این اصل انرژی مغزتان را بالا میبرد.

- اصل سوم: ابزار کنترل ایجاد کنید.

برای نظارت بر فعالیت خود یک سررسید سال جاری را برای کنترل میزان مطالعه و نحوۀ پیشرویتان با برنامه تهیه کنید.

- اصل چهارم: هدف خود را هر روز مرور کنید.

 هدف صحیح عامل مهمی جهت ایجاد انگیزه است.

 

- اصل پنجم: مسامحه، توجیه، بهانه و تعویق ممنوع.

تصمیم بگیرید وقتی مطالعه را شروع کردید تا پایان وقت تعیین شده محل مطالعه را جز مواقع ضروری ترک نکنید.

- اصل ششم: عادت های خود را مدیریت کنید.

نگذارید وقتتان به بطالت گذرانده شود. تلفن و موبایلتان را موقع مطالعه خاموش کنید واجازه ندهید کسی وارد اتاق مطالعۀ شما شود.                                        

اصول مطالعه:اصول مطالعه شامل شرایط مکانی، زمانی، فردی و روش (تکنیک) مطالعه می باشد.

ویژگی های مکان مطالعه:

1- جای ثابت: این جای ثابت باید حتماً پشت میز باشد. مطالعه روی زمین، روی تخت یا در حال راه رفتن به درد نمیخورد. حتی گذشتگان نیز روی زمین درس نمیخوانده اند و از میزهای کوچکی برای خواندن و نوشتن استفاده میکردند.

2- رنگ محیط باید روشن باشد(فاقد کاغذ دیواری)، نورکافی و غیرمستقیم باشد  زیرا نوری که مستقیم به کتاب بتابد باعث خستگی چشم میگردد، هنگام مطالعه مغز به اکسیژن زیاد نیاز دارد که این میزان از طریق تهویه مناسب فراهم میشود. دمای اتاق حدود 25-20 درجه باشد.

توجه: مکان مطالعه باید عاری از هر نوع سروصدایی باشد ( سکوت مطلق)

شرایط زمان مطالعه: سه زمان در یادگیری مهم است:

1- اول صبح:  با خوردن صبحانه و چند نفس عمیق  مطالعه را شروع کنید.

2- آخر شب: به این دلیل که بعد از درس می خوابید و ذهن منع بعدی ندارد، مطالب فرصت می کنند تا از نیمکرۀ راست که جایگاه حافظه کوتاه مدت است وارد نیمکرۀ چپ (جایگاه حافظۀ بلند مدت)شوند. به همین دلیل یادگیری افزایش می یابد.

3- دو ساعت قبل از غروب آفتاب: به دلیل کاهش اشعۀ کیهانی و نوع رابطۀ خورشید با زمین، اختلال حواس کم میشود.

زمانهای نامناسب مطالعه:

1) با شکم پُر مطالعه کردن2) با شکم خالی مطالعه کردن3) با اعصاب خرد مطالعه کردن

شرایط مطالعه کننده: 1- داشتن آرامش جسمی و روانی  و انگیزه و خواب کافی 2- داشتن تغذیۀ سالم

مراحل مطالعه:

1- مرحلۀ خواندن (Reading): هدف از این مرحله یادگیری و به خاطر سپردن مطالب نیست. هدف فقط فهمیدن و انتقال اطلاعات از کتاب به یادداشتهاست یعنی خلاصه نویسی.

تذکر: تنها عضوی که موقع درس خواندن می تواند حرکت کند چشمها هستند و نهایتاً انگشتان دست به عنوان راهنمایی برای چشم. پس سعی کنید موقع درس خواندن صندلی را تکان ندهید، با موهای خود بازی نکنید و با صدای بلند مطالعه ننمایید.

2- مرحلۀ خلاصه نویسی(Record): خلاصه نویسی کاری بسیار وقت گیر و عذاب آور است. ولی فقط یک خاصیت دارد آن هم این است که یادگیری را افزایش و فراموشی را کاهش میدهد.               

(استفاده از تختۀ وایت برد)

3- مرحلۀ مرور (Review): مهمترین قسمت مطالعه که سبب ثبت اطلاعات در لایه های زیرین ذهن میشود و جلوی فراموشی را می گیرد مرور کردن است.

زمانهای مرور:

 1- یک روز بعد، که فراموشی را تا یک هفته به تأخیر می اندازد.

2- یک هفته بعد، که فراموشی را تا 1 ماه به تأخیر می اندازد.

3- یک ماه بعد، که فراموشی را تا 4 ماه به تأخیر می اندازد.

4- چهارماه بعد، که فراموشی را تا 1 سال به تأخیر می اندازد.

4- مرحلۀ تفکر (Recite): در موقع مرور دربارۀ خلاصه نویسی ها، تفکر کرده، آنها را از بر می کنیم و ساختار آن را به خاطر می سپاریم.

بهداشت روانی و امتحانات:

- مطالب یک نیم سال تحصیلی را به تدریج بیاموزید و از انباشتن مباحث در شب امتحان پرهیز کنید.

- کل مطالب آموزش داده شده را ترکیب کنید و بطور مفهومی آنها را به خاطر بسپارید.

- سؤالات احتمالی را با توجه به شیوه هر استاد پیش بینی کنید.

- اگر وقت کافی برای مطالعه ندارید، بر روی مطالب مهمتر تمرکز کنید.

- نگرش خود را دربارۀ تجربه امتحان تغییر دهید و سعی کنید از مطالعه لذت ببرید.

- مراقب تغذیه، ورزش و سلامت جسمانی خود باشید.

- شب امتحان خواب کافی و تغذیه مناسب داشته باشید و به موقع سر جلسه حاضر شوید.

- از همکلاسی هایی که اضطراب ایجاد می کنند و آرامش شما را به هم میریزند دوری کنید.

- در جلسه امتحان ابتدا به سؤال هایی که تسلط دارید پاسخ دهید و وقت خود را بر سر موردی که نمی دانید از دست ندهید.

عباراتی مانند: فرصت سر خاراندن ندارم، زمان مثل برق و باد می گذرد، وقت اضافی زیاد دارم را در ذهنتان نیاورید.

برخی شاخص های ضعف در مدیریت زمان عبارتند از:

- عجله زیاد

- تأخیر مداوم

- بهره وری، انگیزه و انرژی پایین

- ناکامی

- بی طاقتی

- سرگردانی بین کارهای مختلف

- مشکل در هدف گزینی

- اهمال کاری

افراد، در هر شغلی که باشند، در یک ویژگی با هم مشترک اند و آن توانایی به انجام رساندن کارهاست. با وجود این، فقط شمار اندکی از افراد می توانند در کسب نتایج از دیگران پیشی گیرند. عادت به عمل- یعنی به انجام رساندن کارها، بدین منظور به توصیه های زیر توجه کنید:

1. منتظر نباشید که شرایط فراهم شود.

2. اقدام به موقع داشته باشید.

3. یادتان باشد که فکر کردن به تنهایی به موفقیت  نمی انجامد.

4. بجای منتظر شدن وارد عمل شوید.

5. موتور خلاقیت خود را به کار اندازید.

6. در زمان حال زندگی کنید.

7. فوراً دست به کار شوید.

8. در صورت افت تحصیلی فوراً  به روانپزشک مراجعه کنید.

خلاصه:

میز مطالعه در جای ثابت، نور کافی و مکان ساکت و تلفن و موبایل  و تلویزیون خاموش از اصول مطالعه کردن است . ضمناً کسی بدون اجازه نباید وارد اتاق مطالعۀ شما شود.

 

ترک سیگار


« روش های علمی ترک سیگار »

1. تاریخی را برای شروع ترک مشخص کنیم.

(اول هفته یا اول ماه را به عنوان روز ترک سیگار در تقویم یادداشت نماییم.)

2. مکان های ممنوعه برای ترک سیگار را مشخص نماییم. (محل کار، منزل،داخل ماشین،...)  و سعی کنیم در این مکانها سیگار نکشیم.

3. به همسر و فرزندان بگوئیم که ما را در ترک سیگار تشویق کنند.

4. لیستی از معایب سیگار را تهیه کنیم.(سرطان ریه،
تنگی نفس، ناتوانی جنسی، سرماخوردگی، پیری زودرس...)

5. عواملی که ما را وادار به سیگار کشیدن
می کند مشخص کنیم مانند کار سخت، عصبانیت، کسالت، تفریح و ... معمولا سیگاری ها بعد از صبحانه، ناهار و شام یک عدد سیگار می کشند. بنابراین، این زمانها مهم هستند.

6. عواملی که موجب تهیه آسان سیگار میشود از بین ببریم. (جاسیگاری را از درون ماشین و منزل برداریم.... اگر می خواهیم سیگار بکشیم به صورت عددی آن را تهیه کنیم نه آنکه یک بسته سیگار را در جیب خود بگذاریم، این کار موجب می شود که میل به سیگار کشیدن کاهش یابد زیرا تجربه نشان داده است که انسان وقتی چیزی را که قابل استفاده است ببیند  بیشتر مورد استفاده قرار می دهد. ضمناً از جلوی درب مغازه هایی که سیگار دارند عبور نکنیم.)


7. از دوستان سیگاری کناره گیری کنیم. زیرا آنها سخنانی میگویند که اصولاً انگیزه ترک را از بین برده و وسوسه را جایگزین آن می کند.

8. جرأت نه گفتن داشته باشیم.( اگر کسی به ما سیگار تعارف کرد با قدرت بگوئیم میل ندارم.

9. مهمترین مانع جرأت داشتن ترس است.

می ترسیم که دیگران ما را ضعیف، کم اراده معرفی کنند، در حالی که چنین نیست. باید در مقابل رفتارهایی که به ما آسیب میزند نه بگوئیم. (به خود و دیگران)

10. سرگرمی های جایگزین به جای زمان مصرف سیگار:

* مطالعه کتاب

* هفته ای 2بار کوه پیمایی یا شرکت در استخر شنا

* پیاده روی در مواقع بیکاری روزی نیم ساعت

* صحبت با خانواده برای پشتیبانی آنها در افزایش انگیزه

* خوردن مایعات: چند روز اول ، نوشیدن آب و مایعات فراوان به دفع نیکوتین و... از بدن کمک میکند.

* اندک اندک خوردن در غذاهای کم کالری مثل کرفس، هویج و سیب.

* آدامس بجوید.

* نوشیدن چای به جای سیگار:  بعد از شام ، به جای سیگار، خوردن یک فنجان چای نعناع و یا آب نبات نعنا توصیه میگردد.

11. شروع ترک سیگار سخت است اما بعد از مدتی آسانتر میشود.

 

عوارض نیکوتین در قسمتهای مختلف بدن:

1ـ مغز(Brain):

نیکوتین موجود در تنباکو ریسک سکته های مغزی را افزایش میدهد و هم چنین منجر به احساس افسردگی در شما خواهد شد.

2ـ چشم ها و گوش ها(Eyes & Ears):

سیگار کشیدن می تواند باعث مشکلات چشم و حتی کوری شود. تحقیقات نشان می دهد که سیگار کشیدن به از دست دادن شنوایی، سنگینی گوش و کاهش شنوایی نیز ربط دارد.

3ـ دهان و دندان(Mouth & Teeth):

تنباکو باعث زردی دندانها، بوی بد دهان، سرطان دهان و لثه ها میشود.

4ـ گلو(Throat):

 سیگار و تنباکوهای بدون دود می توانند باعث سرطان گلو و حنجره گردند.

5- پوست و مو(Skin & Hair):

سيگار كشيدن منجر به ايجاد چين و چروك پوست و ریزش و سفیدی موها(پیری زودرس)در سنين جواني ميگردد.

6- ماهيچه ها و مفصل ها(Muscles & Joints):

سیگار کشیدن مانع رسیدن اکسیژن به ماهیچه ها شده، در نتیجه شما احساس ضعف خواهید کرد. همچنین سیگار ریسک بیماریهای مفصلی نظیر آرتروز رماتیسمی را افزایش می دهد.

 

7- ريه ها(Lungs):

مصرف سیگار احتمال ابتلا به سرطان ریه را بالا میبرد و همچنین میتواند باعث ايجاد سرفه هايي در شما شود كه علت  اصلي آن، برونشيت ميباشد.

8- قلب (Heart):

نيكوتين موجود در سيگار و تنباكوهاي بدون دود رگهاي خوني را تنگ ميكند که این رون منجر به افزایش فشار خون و فشار به قلب میشود. سيگار كشيدن باعث انسداد سرخرگها و حملات قلبي و ضربات مغزي نیز ميگردد.

9- قسمت هاي ديگر(Other Organs):

سيگار كشيدن ريسك سرطان مثانه، كليه، لوزالمعده، معده و قسمت هاي تناسلي را افزایش میدهد.

درمان:

*  تجویز دارو: Varenicline  و به مدت دو ماه Bupropion  و مداخلات روانشناختی تجویز توسط پزشک متخصص یا دوره دیده

* غذاهایی که میل به سیگار را کم می کند:

غذای آب پز، جو دو سر، سبزی جات، میوه جات (سیب، هویج)، مایعات فراوان.

* غذاهایی که میل به سیگار را زیاد می کند:

پیتزا، فست فود، سرخ کردنی ها، چای، شکلات و شیرینی جات، ادویه جات، آب میوه صنعتی.

فواید زود هنگام و تدریجى ترك سیگار

*20 دقیقه بعد از ترک آخرین سیگار:

کاهش فشارخون 

* 8 ساعت بعد از ترك:

دی اكسید كربن خون کاهش می یابد.

* 2 هفته تا سه ماه بعد از ترك:

بهبود جریان خون و نیز عملکرد ریه تا 30 درصد.

* یك تا 9 ماه بعد از ترك:

کاهش سرفه، ترشحات و گرفتگى، سینوس، خستگى و كوفتگى و تنگی نفس.

*10 سال بعد از ترك:

احتمال سرطان ریه به نصف می رسد.

* 15 سال بعد از ترك:

احتمال بیمارى هاى كرونرى قلب به اندازه یك غیرسیگارى کاهش می یابد.

«یک سیگاری 16-20 سال کمتر از یک انسان غیرسیگاری عمر میکند.»

نتایج ترک سیگار به طور خلاصه:

1ـ افزایش اعتماد به نفس      

2ـ شادابی بیشتر

3ـ افزایش میل جنسی

4ـ کاهش عفونت ریه

5ـ رها شدن از سرفه ها مخصوصاً در شب

6ـ کاهش الگو برداری فرزندان از پدر و مادر سیگاری

7ـ عملکرد بهتر قلب

 

 

 

 

زندگی بدون استرس



 

 
در زندگی خود، چقدر استرس دارید؟

بسیاری از ما استرس را تجربه کرده و خواهیم کرد و برای هر انسانی فرار از استرس غیرممکن است. اما اگر استرس به مدت طولانی و بیش از حد باشد سبب بیماریهای جسمانی و روانی میگردد. انجمن قلب انگلستان به طراحی این سؤالات پرداخته است. هر پاسخ بلی یک امتیاز دارد  و اگر خیر باشد امتیاز آن صفر است.

1) آیا زیاد عرق می کنید یا گاهی احساس لرز و ترس دارید؟

2) آیا تپش قلب  دارید؟

3) آیا بیش از حالت طبیعی به دستشویی میروید؟

4) آیا مشکل گوارشی دارید؟

5) آیا زیاد دهانتان خشک میشود؟

6) آیا زیاد احساس خستگی میکنید؟

7) آیا دردهای عجیب و غریب به سراغتان می آید؟

8) آیا بیش از حد سیگار می کشید؟

9) آیا اکثر اوقات از دردهای مختلف شکایت دارید؟

10) آیا کار شما کاملاً خسته کننده وطاقت فرسا به نظر میرسد؟

11) آیا سردردهای شدید دارید؟

12) آیا فرصتی برای تفریح و سرگرمی ندارید؟

13) آیا همیشه حساس و تحریک پذیر هستید؟

14) آیا فکر می کنید، دیگر نمیتوانید از عهده کار و زندگی برآئید؟

15) آیا اشتهایتان کم شده، علاقه ای به تفریح ندارید و میل جنسی شما کاهش پیدا کرده است؟

16) آیا زیاده از حد یا بسیار کم غذا می خورید؟

17) آیا خنده و مزاح در شما از بین رفته است؟

18) آیا علاقه ای به ظاهر خود نشان نمی دهید؟

19) آیا به مردم علاقه ندارید؟

20) آیا احساس می کنید همه چیز ناامید کننده است؟

21) آیا زیاد گریه می کنید؟

22) آیا فراموشی شما زیاد شده است؟

23) آیا در خوابیدن مشکل دارید، خوابتان مختل شده یا زودتر از حد معمول بیدار می شوید؟

ا

اگر امتیاز شما باشد استرس شما کم و اگر امتیاز شما  شما دچار استرس هستید و برای درمان آن بهتر است به متخصص اعصاب و روان مراجعه کنید.

راههای مقابله با استرس

1)از مصرف كافئين (چاي و قهوه)، الكل و سیگار خودداری کنید.

 
2)شیرینی جات مانند حلوا، خرما، کشمش، بستنی به مقدار کم توصیه میشود زیرا پس از خوردن شیرینی به میزان زیاد، قند خون ابتدا افزایش و بعد از یک ساعت کاهش دارد و در نیتجه آرامش کوتاه مدت و اضطراب دراز مدت را به همراه خواهد داشت.

 به جای آنها از میوه جات هر فصل مانند پرتقال، سیب، نارنگی، موز که قند آن به تدریج در خون آزاد شده و باعث کاهش استرس میشود استفاده گردد.

3) استفاده از اسيد فوليك و ویتامین ها و امگا 3 و موز و گوشت تازه ، سبب تراز شدن خلقيات انسان میشود.

4) مصرف شير: شیر سرشار از كلسيم، پروتئين،     آنتي اكسيدان و ويتامين ها است که سبب تقویت استخوانها و نوسازی سلولها میگردد. مصرف آن در صبحانه همراه با میوه تازه موجب کاهش استرس خواهد شد.

5) از بادام که سرشار از منيزيم، روي و نيز ويتامينهاي    B2، C وE و چربي هاي غير اشباع است (همه ي اين مواد ضد سرطان و بیماری قلبی و استرس هستند) استفاده شود.

6)  مصرف روزانه 4 - 2  عددکیوی به کاهش استرس کمک میکند.

 

 
7) از مصرف بي رويه شيريني هاي خامه دار، چيپس، سس سفيد سالاد، سوسيس، کالباس، کله پاچه، مغز، دل و قلوه که حاوي مقدار زيادي چربي هستند اجتناب کنيد. زیرا استرس همراه با افزایش چربی موجب ریزش مو و پرخاشگری میشود. اکثر افرادی که دچار طاسی سر هستند معمولاً دارای سطح استرس بالا و پرخاشگری میباشند.

8) خواب خود را تنظیم کنید. (جزوۀ جداگانه برای بهبود خواب تنظیم شده است).

9) شیوۀ زندگی خود را تنظیم کنید.     

  8 ساعت کار، 8 ساعت خواب و 8 ساعت عبادت، ورزش، معاشرت با خانواده و مباشرت با همسر.

10) از تکنیک های آرام سازی مانند مدیتیشن بهره بگیرید.  مدیتیشن یعنی با چشمان بسته نشستن در مکان آزاد بدون سروصدا و هوای سالم و چنددقیقه فارغ از اشتغال دنیوی بسر بردن.

11) حتماً روزانه نیم ساعت ورزش کنید. (حتی اگر بصورت یک پیاده روی ساده باشد)قابل ذکر است که زمان کار جزء ورزش محسوب نمیگردد.

 

 
12) روزانه 8 لیوان آب چهار بار در روز هر بار 2 لیوان استفاده کنید که باعث کاهش استرس، افزایش شادابی پوست، افزایش سوخت و ساز بدن و بهبود تصفیۀ کلیه ها میشود. اگر ادرار شما رنگی است کمبود مصرف آب دارید.

13) در موقع استرس می توانید از یک شکلات استفاده کنید، زیرا باعث کاهش سطح کورتیزول خون گردیده و اضطراب را کاهش میدهد.

14) از مصرف نمک و پیتزا  اجتناب کنید.

15)در زمان استرس شما میتوانید یک بشقاب از سبزیجات خردشده مانند کاهو بدون سس مصرف کنید.

16) ساعتی از روز را با بچه های کوچک بگذرانید. (خنده های آنها استرس را از شما دور میکند).

17) اگر در موقعیتی دچار پرخاشگری میشوید میتوانید آن مکان را ترک کنید و از محیط بحران دور شوید. اگر مشکلی در زندگی برای شما پیش می آید که قابل برطرف شدن نیست می توانید با مرکز حل بحران تماس بگیرید یا از مشاوره استفاده کنید. اگر نمی توانید چند روزی به خانۀ پدری بروید تا از دغدغه های زندگی و کانون آشوب به دور باشید.

 



سردرد میگرن



سردرد میگرنی چیست؟(Definition of Migraine):

انواع سردرد: سردرد میگرنی، سردرد عصبی، سردرد خوشه ای

میگرن از یک کلمۀ یونانی به معنی نیمۀ سر ریشه گرفته شده است.

میگرن جزء سردردهای مزمن است که میتواند ساعتها یا حتی روزها طول بکشد. علائم ممکنست آنقدر شدید شود که فرد فقط به فکر پیدا کردن یک جای ساکت و تاریک برای استراحت کردن باشد. برخی افراد پیش از شروع سردرد میگرنی علائم بینایی، حسی یا حركتی به مدتی کمتر از یک ساعت را تجربه می‌كنند كه به آن "اورا" می‌گویند. که به آن نوع کلاسیک گویند. 25% میگرن با اضطراب و افسردگی همراه است.

گاهی در بیماران میگرن به اشتباه، تشخیص سردردهای سینوسی یا سکتۀ گذرا :TIA) بی حسی موقت برای کمتر از 15 دقیقه) توسط پزشک داده میشود.

آیا شما میگرن دارید؟

علائم میگرن(Symptoms):

- درد یک طرفۀ سر

- تاری دید

- حساسیت به نور و صدا

- حالت تهوع و استفراغ

- سردرد ضربان دار که شما را به سوی تاریکی، سکوت و استراحت می برد.

- ریز و درشت و دور دیدن اشیاء در 99% از حملات میگرن وجود دارد.

- سردرد میگرنی با فعالیت بدتر و با استراحت و در محیط تاریک قرار گرفتن بهتر میشود.

اگر میگرن درمان نگردد، چه مدت طول می کشد؟ اگر میگرن درمان نگردد، معمولاً از 4 تا 72 ساعت طول می کشد اما تکرار سردردها در اشخاص متفاوت است. همۀ میگرن ها مثل هم نیستند.

علت میگرن(Causes):

علت اصلی میگرن ناشناخته است.

عواملی که در میگرن دخالت دارد:

-عوامل ژنتیکی

- محیط پراسترس

- تغییرات در عصب سه شاخه (عصب پنجم)

- عدم تعادل نوروترانسمیتر سروتونین در عصب سه شاخه

- تغییرات هورمونی زنانه(استروژن) در قبل یا در طول قاعدگی و همچنین استفاده از قرص یا آمپول ضدبارداری

- تغذیه: بعضی از خوراکی ها مانند الکل، آب جو، شراب، شکلات، پنیر مانده، آجیل، خوردن بیش از اندازۀ چای، غذاهای شور، کنسرو شده یا فست فودها، غذاهای سرخ کرده و نیترات و نیترید در گوشت و ماهی، سوسیس و کالباس محرک میگرن هستند.

- محرک های حسی:  نورهای روشن،  تابش خیره کننده خورشید، صداهای بلند مانند بوق های ممتد اتومبیل، بوی سیگار و ادکلن و بنزین محرک میگرن هستند.

- بیخوابی، گرسنگی زیاد، کار زیاد، فعالیت جنسی، تغییرات آب و هوا، بعضی داروها مانند قرص های زیر زبانی و قلبی باعث تشدید میگرن میشود.





ادامه نوشته

بهداشت خواب

 

 
خوابتان نمی برد؟

و جعلنا نومکم سباتا: خواب را مایۀ آرامش قرار دادیم.

مقدمه:

بطور طبیعی انسان عمر خود را در خواب سپری میکند.

نوزادان زیر یک سال: 16-14 ساعت، کودکان 12-10 ساعت، نوجوانان و بزرگسالان 8 ساعت، سالمندان 7 ساعت در شبانه روز می خوابند. از عوامل مؤثر در تنظیم سیکل خواب و بیداری هورمونی است به نام ملاتونین که از غدۀ پینه آل ترشح میشود و سطح خونی آن در روز (روشنایی) کاهش و در شب (تاریکی) افزایش می یابد.

تعریف کم خوابی (Definition):

یکی از اختلالات خواب است که به سه صورت: 1- دشواری در به خواب رفتن 2- دشواری در خواب ماندن در تمام طول شب 3- بیداری زودتر از موقع می تواند دیده شود.

نشانه های کم خوابی(Symptoms):

1- خستگی روزانه

2- ناتوانی در تمرکز و افزایش تصادفات

3- کاهش یادگیری

4- چرت زدن در طی روز

5- احساس افسردگی و اضطراب

6- افزایش پرخاشگری

7- سردرد

 

 
8- احساس افسردگی در صبح

9- بیدارشدنهای مکرر در طول خواب شبانه

10- مشکلات گوارشی مانند سوزش سر دل


http://jamejamonline.ir/papertext.aspx?newsnum=100851181189

آرام بخواب كودك دلبندم


دلایل کم خوابی(Causes):

1- بیماریهای روانپزشکی نظیر اضطراب، افسردگی و...

2- مصرف سیگار، مواد مخدر و الکل و استفاده از چای و قهوه در شب

3- پرخوری در شب

4- پرخوابی در روز

5- کاهش ملاتونین بعلت الف) مصرف داروهایی مثل بتابلوکر و ضد التهابهای غیر استروئیدی ب) تغییرات مربوط به سن                ج) بیماریهای زمینه ای همچون سکتۀ قلبی، مغزی یا دردهای مزمن.

ادامه نوشته

سردرد خوشه ای


تعریف سردرد خوشه ای:

سردرد خوشه ای یکی از دردناک ترین سردردها است. خصیصۀ برجستۀ آن، این است که حملات به شیوۀ چرخه ای یا خوشه ای اتفاق می افتد.

حملات مکرر سردردهای خوشه ای ممکن است هفته ها و ماه ها طول کشد و معمولاً موقعی که کاملاً متوقف شد فرد مبتلا در آن سال دیگر سردرد نخواهد داشت.

خوشبختانه، این نوع سردرد خیلی نادر است و تهدید کنندۀ زندگی نیست. درمانها کمک میکنند تا حملات کوتاه تر شوند و از شدت آن می کاهند.

 

علائم:

سردرد خوشه ای به سرعت  و ناگهانی فرد را دچار میکند و معمولاً بدون هشدار است.

1- درد مشقت بار و آزار دهنده که عموماً در چشم یا اطراف آن بوجود می آید، اما ممکن است درد به بخشهای دیگر صورت، سر، گردن و شانه ها نیز منتقل شود.

2- سردرد یکطرفه

3- بی قراری

4- ریزش اشک از چشم مبتلا

5- قرمزی چشم مبتلا

6- آبریزش بینی در یک طرف

7- تورم دور چشم در طرفی که سر، درد میکند

8- کاهش اندازه مردمک چشم (Muses)

9- افتادگی پلک

سردردهای خوشه ای اغلب سوزنده و رسوخ کننده است. مبتلایان می گویند که درد این نوع سردرد مانند سیخ داغی است که در چشمانشان فرو برده می شود و یا اینکه چشمانشان میخواهد از حدقه بیرون بزند. کسانی که این نوع سردردها را دارند بی تاب و بی قرار به نظر می رسند و ترجیح میدهند که قدم بزنند یا بنشینند و پشت و جلوشان را حرکت دهند تا این حملات آرام شود.

 

بعضی از علائم میگرن شامل: تهوع، حساسیت به نور، صدا و بو، ممکن است با سردرد خوشه ای اتفاق افتد.

- نکته قابل توجه اینکه، سردرد خوشه ای با استراحت بدتر  و با حرکت بهتر میشود در حالیکه سردرد میگرنی و عصبی با سکوت و استراحت بهتر و با فعالیت بدتر میشود.

مشخصه های  سردردهای خوشه ای:

- سردردهای خوشه ای معمولاً از یک تا 12 هفته طول می کشند.

- سردردها معمولاً هر روز و بعضی اوقات چندین بار در روز اتفاق می افتد.

- یک حمله ممکن است از 15 دقیقه تا 3 ساعت طول بکشد.

- حمله ها اغلب در همان زمان روزهای قبلی اتفاق می افتد.

- اکثریت حمله ها بین ساعات 9 صبح و 9 شب رخ می دهد.

- سردردها معمولاً همانطوری که ناگهانی شروع میشوند بطور ناگهانی هم خاتمه می یابند و شدت درد به سرعت کاهش پیدا میکند. بعد ازحمله ها، اکثر مبتلایان کاملاً از درد رهایی پیدا می کنند اما خسته هستند.

علل:

علت دقیق سردردهای خوشه ای ناشناخته است. حملات خوشه ای معمولاً با نظم وبا قاعده سرِ ساعت روزهای پیشین رخ میدهند، و دورۀ آن اغلب فصلی اتفاق می افتد. با توجه به اینکه در انسانها، ساعت بیولوژیکی در هیپوتالاموس و در مرکز مغز قرار دارد، ناهنجاری هایی در هیپوتالاموس مغز ممکنست در بروز سردردهای خوشه ای نقش داشته باشد.

هورمون ها(Hormones): مانند ملاتونین و کورتیزول وگیرنده های عصبی در ایجاد سردرد مؤثرند. تغییرات در سطح سروتونین نیز نقش بسزائی دارد.

عوامل خطرزا :

1- مرد بودن(Being a men): مردها نسبت به زنها بیشتر به سردردهای خوشه ای دچار میشوند.

2- بزرگسال بودن(Being an adult): بیشتر افرادی که سردردهای خوشه ای دارند بعد از سن 20 سالگی به این نوع اختلال دچار میشوند.

3- سیاه پوست بودن(Being black): سیاه پوستان بیشتر از سفیدپوستان سردردهای خوشه ای را تجربه میکنند.

4- سیگاری بودن(Smoking): بیشتر افرادی که دچار حملات  سردردهای خوشه ای می شوند سیگاری هستند.

5- نوشیدن الکل(Drinking alcohol): الکل میتواند تشدید کننده حملات سردردهای خوشه ای در افرادی که ریسک این سردردها در آنها وجود دارد باشد.

6- وراثت یا سابقۀ خانوادگی(A family history): اگر یکی از والدین یا خواهر و برادر دچار سردرد   خوشه ای باشند، شخص ممکن است ریسک بیشتری برای ابتلا به این سردرد داشته باشد.


ادامه نوشته

حجامت


             

مقدمه:

حجامت شاخه ای از طب مکمل است.

ابوعلي سينا دانشمند مشهور ايراني در كتاب قانون، حجامت را در درمان بيش از 30 بيماري مفيد دانسته است و هم اكنون در بيش از 38 كشور جهان به عنوان يك شيوه درماني به رسميت شناخته شده است. عمده ترين تفاوت حجامت با ساير روشهاي درماني ناچيز بودن عوارض جانبي، كاهش هزينه، عدم نياز به مراجعه مكرر بيمار جهت كنترل روند بيماري است.

حجامت يعني چه؟ به روشي از خونگيري اطلاق مي شود كه جهت درمان بعضي از بيماريها به كار رفتهو داراي   سابقه تاريخي هفت هزار ساله مي باشد و به عنوان يك  سنت الهي در روايات و سيره پيامبران و ائمه اطهار(ع) مطرح گرديد ، و در طب سنتي به عنوان ركن درمان به حساب ميآيد. بايد دانست كه منشأ اغلب دردها و ناراحتي ها در خون است و سالم بودن آن به منزله سلامت آدمي خواهد بود

 

حجامت روش بسيار خوبي براي تصفيه و پالايش خون و نيز آماده كردن بدن براي خونسازي است .اين عمل تأثير مثبتي را در طول عمر انسان ايفا کرده و سريعترين و ارزانترين روش درماني مي باشد. چنانچه مردم از نتايج مفيد و مؤثر حجامت آگاه گردند و آن را به موقع انجام دهند به بسياري از بيماريها مبتلا نخواهند شد. تحقيقات امروزي منتشره در اخبار پزشكان نشان داده است افراديكه در طول سال حداقل 3 الي4 بار حجامت كرده اند 40-30% كمتر از بقيه به مصرف دارويي روي آورده اند.

- حجامت با خون دادن برابر نيست و اثرات آنها با هم متفاوت است. اگر كسي منع خون دادن دارد منع حجامت كردن ندارد.

 

علائم و روش هاي  درماني

- به نظر پیشوایان: «نشانه هاي زيادي خون چهار چيز است:       (1) جوش هاي جلدي (2) خارش بدن (3) سرگيجه             

      (4) خواب آلودگي.»

- چهره سرخ و چرت زدن نيز از علائم آن مي باشد

- انس بن مالك از پیامبر(ص) روايت كرد كه به مسلمانان ميفرمود:« اي مسلمانان بهترين دارويي كه مي توانيد خودتان را با آن معالجه كنيد حجامت كردن است».

v     حجامت و عسل از زبان امام (ع) در كتاب     (طب الرضا):

« اگر در چيزي شفاست در حجامت و نوشيدن عسل».

شفاي هفت درد در حجامت سر: امام (ع) فرمود: «حجامت بر روي سر شفاي هفت چيز است: جنون و ديوانگي، جذام، پيسي، چرت زدن، سردرد، دندان درد و ظلمه العين (تاريكي چشم يعني شب كوري يا مانند كساني كه چشمشان آب مرواريد آورده است).

حجامت و ترک اعتیاد: برای ترک اعتیاد همراه با دارو درمانی، 4-3 بار حجامت به فاصلة یک ماه لازم است.

v     به يك بار حجامت كفايت نكنيد. در سال حداقل سه بار حجامت کنید.

 

توصيه هاي سودمند براي حجامت:

1- حجامت بعد از تناول غذا سودمند تر است. (پرهيز از حجامت با معده خالي).

2- براي افرادي كه غلظت خون دارند بايد دستور پرهيز غذايي داد و آنان را از خوردن جگر گوسفند، شيريني جات، پسته، بادام، عدس، تخم مرغ آب پز و غذاي سرخ كردني منع كرد (مصرف آب انار و سيب مفيد است).

3- بهترين ايام حجامت در ايام پرفشار مخصوصاً روزهاي 17،19، 21 ماه قمري است.

دستورات قبل و بعد از حجامت

1- هنگاميكه فرد خسته است و نيز روزهاي چهارشنبه و جمعه و قمر در عقرب حجامت نکند.

2- روز بعد حجامت كار سنگين انجام ندهد.

3- تا 12 ساعت حمام نرود و همچنین معاشرت جنسی در شب بعد از حجامت بهتر است انجام نشود.

4- مصرف انار شيرين قبل و بعد حجامت (برگ كاسني و سركه انگور) توصیه شده است .

5- خوردن سه حبه قند بعد حجامت باعث تصفیه خون می شود

6-از مصرف غذای شور بعد از آن خودداری شود.

7- بهتر است حجامت در هواي صاف و غیر ابري  انجام گردد.

حجامت : افزایش میل جنسی:

حجامت 3 بار به فاصلة یک ماه باعث بهبود ناتوانی و افزایش میل جنسی می گردد.

 

حجامت در درمان چه بيماري هايي به كار ميرود؟ سردردهای عصبی بخصوص ميگرن- کاهش چربي خون- سرماخوردگي مكرر- افسردگي- آلرژی- افزایش میل جنسی.

لازم به ذکر است که در تمام موارد بالا درمان کمکی است. (Alternative medicine)

حجامت را می توان در تمام نقاط بدن به غیر از چشمها انجام داد.

 

فوائد حجامت در روزهاي مختلف ماه قمري- از كتاب تسهيل المنافع

شانزدهم ماه قمری: جلوگيري از جذام و برص.

هفدهم ماه قمری: جلوگیری از ضعف و اختلال در خون

هجدهم ماه قمری: ایمن شدن از هفتاد بيماري

نوزدهم ماه قمری: جبران كم خوني

بيستم ماه قمری: فصاحت گفتار

بيست و يكم ماه قمری: افزایش قوت و شجاعت

بيست و دوم ماه قمری: جلوگیری از هفتاد عارضه و علت

بيست و سوم ماه قمری: افزایش بركت

بيست و چهارم ماه قمری: قدرت بخشیدن بهكمر و معده

بيست و پنجم ماه قمری: رفع بوي بدن

بيست و ششم ماه قمری: بهبود افسردگی

بيست و هفتم ماه قمری: عافيت و بازگشتن به سلامت اوليه

بيست و هشتم ماه قمری: سلامت جسم ونشاط بخشی به زندگی

بيست و نهم ماه قمری: رهایی از غم ها

سي ام ماه قمری: رأس طبابت است.

 

دعاي حجامت:

اَعُوذُ بِاللهِ الكريمِ فِي حِجامِتي مِنَ العَينِ فِي الدَّمِ وَ مِن كُلِّ سوءٍٍٍ وَ الاَعلالِ وَ الاَسقامِ وَ الاَوجاعِ وَ الاَمراضِ وَ اَسئَلُكَ العافِيَهَ وَ المُعافاهِ وَ الشِّفاءِ مِن كُلِّ داءٍ.

بنام خداوند بخشندة مهربان

پناه مي برم به خداوند كريم در حجامتي كه انجام ميدهم از انحراف در خون و از تمام بديها و علتها و سختي ها و دردها و بيماريها و از تو عافيت و اسباب عافيت و شفاي تمام بيماريها را طلب مي كنم.

 

   

 

 

کج خلقی




علائم(Symptoms):

- فقدان علاقه نسبت به فعالیتهای روزانه (هیچ چیز مرا شاد نمیکند)

- مشکلات خواب (شروع خواب- تداوم خواب- صبح زود از خواب بیدار شدن)

- تغییرات اشتها (بی اشتهایی یا افزایش اشتها)

- ضعف و خستگی زیاد (با اندک مطالعه یا کار زود خسته میشود)

- دردهای جسمانی پراکنده مانند سردرد، کمردرد، ناراحتیهای گوارشی، یبوست، اسهال، تکرر ادرار

- کاهش اعتماد به نفس

- مشکل در تمرکز

- مشکل در تصمیم گیری

- بی ثباتی

- خشم فزاینده

- تحریک پذیری

- زودرنجی

- انزوای اجتماعی

- احساس گناه و بی ارزشی

- غمگين بودن

- نااميدي

- بدبيني

- افکار خودکشی

علل و عوامل(causes):

- جنسيت. احتمال خطر ابتلا به کج خلقی در زنان دو برابر مردان است

- سابقه خانوادگي.

استرس هاي طولاني مدت.

:( Complications( عوارض

- کاهش کیفیت زندگی

- افسردگی اساسی

- رفتار خودکشی

- اعتیاد به مواد مخدر

- ایجاد مشکلات در روابط

- مشاجرات خانوادگی

- انزوای اجتماعی

- ایجاد مسائل و مشکلات در محیط مدرسه و کار

- کاهش قدرت تولید

آزمایش ها و تشخیص ها :

- آزمایشهای فیزیکی: شامل اندازه گیری قد، وزن،چک کردن نشانه های حیاتی مانند: ضربان قلب، فشارخون و درجۀ تب، گوش کردن به صدای قلب و شش ها، معاینه شکم.

- تست های آزمایشگاهی مانندCBC و آزمایشهای تیروئید

- ارزیابی روانشناسی: دکتر باید درمورد رفتار، افکار و احساسات، نشانه های بیماری، چگونگی شروع و شدت آن، چگونگی تحت تأثیر قراردادن زندگی(اختلال در عملکرد)، سابقه در گذشته و افکار خودکشی با شما صحبت کند. دادن پرسشنامه در مورد خلق و خوی و ذهن (اضطراب، وسواس، افسردگی، تست شخصیت) نیز لازمۀ ارزیابی روانشناسی است.

ادامه نوشته

افسردگی


پیشگیری و درمان افسردگی

 افسردگی چیست ؟

حالتی است كه افكار، خلق و خو و تمام زندگی فرد را تحـت تأثیر قرار می دهد و یکی از رایجترین اختلالات روانی بوده که در آن بیمار از هیچ چیز لذت نمی برد و خلق وی اکثراً غمگین می باشد.

علائم افسردگی چیست؟

فقدان لذت در فعاليتهاي عادی روزانه- احساس غمگيني - احساس حقارت- احساس نااميدي - گريه كردن بی دلیل- مشكلات خواب به صورت كم خوابي يا پرخوابي-عدم توجه و تمركز- اشكال در برنامه ریزی- كاهش يا افزايش وزن- تحريك پذيري و بيقراري- احساس ضعف يا سستي-احساس بي ارزشي- افكار يا رفتار خودكشي- مشكلات جسماني مثل كمردرد و سردرد- فراموشی- زودرنج شدن- ناتوانی در تصمیم گیریهای مهم- فقدان لذت در سکس 

علل پیدایش افسردگی چیست؟

 * وراثت نقش قابل توجهی در بروز افسردگی دارد (اگر یکی از والدین یا بستگان نزدیک افسردگی داشته باشد احتمال مبتلا شدن بیشتر است)

* محیط های نا ایمن و خطرناك مانند: آلودگی (هوا، صوتی و آب )

* محیط های آشفته مانند: خشونت در خانه،کاهش امنیت شغلی

* درگذشت همسر، فرزند، والدین

* غربت، قطع رابطه ، از دست دادن شغل

* شرایط ناسالم اجتماعی مانند: فقر، بی خانمانی

* بیماریهای مزمن مانند سرطان ، دیابت و ایدز، کم کاری تیروئید

* شكست و ناكامیها ، زایمان

* استفاده از الكل ، مواد مخدر و دیگر داروها

* ضعف شخصیت، اعتماد بنفس پایین، بد بینی

* فشار روانی، عدم ورزش، گوشه گیری، تفکرات منفی 

* رژیم غذایی نامناسب (علایم افسردگی می تواند بدلیل کاهش ویتامینB12 و اسید فولیک بروز کند)

* عدم پای بندی به مذهب (گاهی وقت ها افسردگی آنقدر شدید است که افراد باایمان را نیز مبتلا میکند)

* چاقی نیز اخیرا بعنوان یکی از ریسک فاکتورهای افسردگی شناخته شده است.



  بعضی از مردان فکر می کنند که افسردگی نیاز به درمان ندارد و مراجعه به روانپزشک را انگ می دانند و به متخصصین دیگر مانند مغز و اعصاب مراجعه می کنند که به خوبی درمان نمی شوند و در نهایت بیماری آنها مقاوم به درمان میشود.

چند توصیه در رابطه با رژیم غذایی مناسب برای افسردگی:

1)  مصرف غذاهای غنی از ویتامین B12 و اسید فولیک ویتامینB12 در گوشت، ماهی، مرغ و لبنیات و اسید فولیک معمولاً در سبزیجات و  دانه ها یافت می شود.  منابع دیگر غنی از ویتامینB12 و اسید فولیک: - سالاد اسفناج همراه با ماهی قزل آلا - کیک ذرت محتوی گوشت و گوجه فرنگی و ادویه - سفیدۀ تخم مرغ یا اُملت که پُر از اسفناج سرخ شده و پنیر کم چربی باشد.

2) مصرف میوه و سبزیجات به میزان زیاد

3) استفاده از غذاهای غنی از سلنیوم نظیر: حبوبات و دانه ها- گوشت (گوشت گاو، مرغ یا بوقلمون بدون پوست)- لبنیات کم چرب- دانه ها و آجیل ها (فندق، پسته)- غذاهای دریای (صدف، گوشت صدف ، ماهی ساردین و انواع ماهی)

4) خوردن ماهی در هفته چندین مرتبه اُمگا3 موجود در ماهی اثر مثبتی روی نوسان های حال انسان (مثل افسردگی بعد از زایمان) دارد.

5) مصرف روزانه ویتامینD منابع غنی ویتامینD: ماهی- جگر گاو- پنیر- زردۀ تخم مرغ همانطور که بعضی از غذاها به شما احساس خوبی میدهد بعضی دیگر هستند که باعث ایجاد احساس بدی در شما میشوند.


ادامه نوشته

دیابت (بیماری قند)





پیشگیری و درمان دیابت

تعریف بیماری دیابت (بیماری قند)

مرض قند يا ديابت به بیماری گفته می شود که قند خون بالاتر از حد نرمال باشد.

اقسام دیابت:

نوع 1: معمولاً در اثر کمبود هورمون انسولین بوده و به دیابت نوجوانان معروف است.

نوع2: معمولاً در اثر اختلال در توليد هورمون انسولين و كاهش پاسخ بدن به هورمون است که  به نام دیابت بالغین شناخته میشود.

نوع3: دیابت حاملگی که در زمان بارداری به وجود می آید.

تشخیص:

در حالت طبیعیFBS یا قند خون ناشتا (حدوداً بعد از 8 ساعت ناشتایی) در محدوده 70 تا100 است.

آزمایش قند 2 ساعت بعد از صبحانه معمولی برای تشخیص دیابت دقیق نیست. آزمایش استاندارد برای این منظور"تست تحمل گلوکز خوراکی" است. یعنی شما در حالت ناشتا قند را اندازه میگیرید و سپس در ساعات مختلف بعد از خوردن یک لیوان شربت گلوکز باز قند خون اندازه گیری می شود.

دیابت (قند خون)و علایم آن :

پرنوشی- پرادراری- خستگي و خواب آلودگي- تاري ديد - پرخوری

ممکنست با افزایش قند خون، بیمار شروع به لاغر شدن نماید.

عوارض(Complication):

عدم کنترل دیابت در دراز مدت، می تواند اثرات جبران ناپذیری را بر روی اعضای مختلف بدن داشته باشد. این عوارض به دو دسته  بلند مدت و          کوتاه مدت تقسیم می شود که شرح هر کدام به قرار زیر است:

» عوارض کوتاه مدت

» کُمای دیابتی: اگر قند خون بیش از حد بالا باشد، فرد در معرض خطر اسیدی شدن خون (کتو اسیدوز دیابتی) و حتی رفتن به کُمای دیابتی خواهد بود.

» عوارض بلند مدت

»نابینایی (ریتینوپاتی دیابتی): تحت کنترل نبودن قند خون، اثر         تخریب کننده روی عروق شبکیه چشم داشته و میتواند موجب بروز تاری دید و نابینایی شود.

»آسیب کلیوی: در ابتدا نامشخص است ولی بعد از مدتی ورم صورت و اندامها، حالت تهوع، استفراغ و کاهش ادرار کمتر از یک لیتر در شبانه روز بروز میکند که در صورت عدم کنترل دیابت و درمان کلیه ها از دست می رود.

 »پای دیابتی: عدم کنترل قند خون و عدم مراقبت صحیح از پاها، موجب ایجاد زخم هایی در پا می شود. این زخم ها میتواند به از کار افتادگی و قطع پاها منجر شود. علاوه بر کنترل قند، هر روز پاهای خود را معاینه نمایید و کفش مناسب بپوشید.

»بیماری های قلبی و عروقی: دیابت کنترل نشده، احتمال حمله قلبی، سکته مغزی و فشار خون را افزایش میدهد.

» عوارض عصبی: اعصاب حسی و حرکتی اندامها مخصوصاً پاها در اثر قند خون بالا دچار آسیب می شوند که معمولاً به صورت بی حسی و گزگز کف پا خود را نشان میدهد. از دیگر عوارض عصبی، می توان به ناتوانی جنسی در آقایان و افسردگی اشاره کرد.

ادامه نوشته