دکتر حسن کرباسی آرانی متخصص اعصاب و روان (روانپزشک)

دکتر حسن کرباسی آرانی متخصص اعصاب و روان (روانپزشک)

دکتر حسن کرباسی آرانی بورد تخصصی اعصاب و روان (روانپزشک) ومشکلات جنسی و مشاوره
دکتر حسن کرباسی آرانی متخصص اعصاب و روان (روانپزشک)

دکتر حسن کرباسی آرانی متخصص اعصاب و روان (روانپزشک)

دکتر حسن کرباسی آرانی بورد تخصصی اعصاب و روان (روانپزشک) ومشکلات جنسی و مشاوره

ناخن جویدن Nail Biting

ناخن جویدن    Nail Biting

مرور  (Overview)

تعریف: ناخن جویدن شامل جویدن پوست و بافتهای نرم اطراف ناخن و همینطور خود ناخن است و نام مزمن آن onychophagia است.

ناخن جویدن یکی از رایجترین عادات میان کودکان است. ممکن است کودکان خودشان این عادت را برطرف سازند. خوردن و جویدن ناخنها باعث ایجاد شکافهایی در پوست میشود که میکروبها وارد این شکافها شده و باعث عفونت میشوند. همچنین میکروبها زیر ناخنها قرار میگیرند. زمانی که کودک ناخنهای خود را میجود، ناخنهایش را در تماس با دهانش قرار میدهد و بدینوسیله باعث ورود میکروب به دهان میشود.

ناخن جویدن یک عادت عصبی و برای کاهش استرس است که روی هر گروه سنی تاثیر میگذارد. ناخن جویدن تا زمانیکه روی پوست ناخن تاثیر نگذارد یا باعث عفونت نشود، موضوعی جدی و وخیم نیست و در  پسران بیشتر از دختران اتفاق می افتد. این عادت اغلب در بزرگسالی محو میشود با اینحال حدود 30 درصد از جوانان این عادت را ادامه می دهند.

دلایل ناخن جویدن  ( Causes of Nail biting)

ناخن جویدن میتواند بدلیل ترکیبی از عوامل زیستی و محیطی باشد.

1.       دلایل اصلی ناخن جویدن ، وسواس، پرخاشگری و اضطراب است.

2.       ممکن است یک عامل ژنتیکی نیز در ناخن جویدن دخیل باشد زیرا اغلب تاریخچه ای از والدینی که ناخن میجوند وجود دارد.

3.       افراد در طول اوقات استرس، عصبانیت، کسالت، استراحت و گرسنگی و در محیط تنها  شروع به ناخن جویدن میکنند.

4.       در زمانیکه دوستان،خانواده،مدرسه،یا محل کار بر وفق مراد شخص یا کودک نباشد نشانه ای از اضطراب می باشد.

5.        یکی دیگر از دلایل ناخن جویدن تغییرات دراماتیک در خانواده است مانند مرگ، طلاق، عدم پذیرش از سوی پدربزرگ/مادربزرگ و خشونت.

6.       بسیاری از افراد و کودکان در مواقع استرس و اضطراب برای ارام کردن خود شروع به ناخن جویدن میکنند.

اثرات ناخن جویدن (  of nai biting Effects)                  

ناخن جویدن یکی از عادات بی خطر است که با استرس و اضطراب همراه است.  با اینحال مراکز کنترل و پیشگیری بیماری با استناد به  بهداشت بد و گسترش میکروب که یکی از اثرات منفی ناخن جویدن است هشدار میدهند. ناخن جویدن دروازه بیماریهای عفونی است.

درد (Pain) : ممکن است زمان ناخن جویدن درد را احساس کنید. اگر ناخنهایتان را از روی اضطرار یا بعنوان واکنشی به استرس و اضطراب بجوئید، ناخنهایتان ممکن است بسیار کوتاه بمانند. زمانیکه نواحی پوست که معمولا توسط ناخن پنهان شده اند را آشکار سازید، ممکن است سوزش، تپش و قرمزی در آن نواحی را تجربه کنید. همچنین ممکن است پوستی را بجوید که از قسمتهای پایین ناخنهای شما محافظت میکند.  جویدن ناخن یا پاره کردن tear   آنها ممکن است باعث درد شود.

بیماری ( Illness) : سطوح زیرین ناخنها اغلب منبع کشت میکروب هستند. همانطور که شما در طول روز این سطوح را لمس میکنید، مانند سوپرمارکت، منزل، زمان تغییر پوشک بچه، زمان کار در باغ یا انجام دیگر فعالیتها، ناخنهایتان کثیفی، میکروب و باکتری را بخود جذب میکنند. سپس شما ناخنهایتان را درون دهانتان گذاشته و با دندانهایتان آنها را میخراشید و تمام میکروبهای موجود در آن را به دهانتان منتقل کرده و آنها را با بدنتان آشنا میسازید. ناخن جویدن شما را در برابر بیماریهایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا حساستر میسازد.

ناخنهای زبر و ناهموار (Ragged Nails): آنهایی که به ظاهر تمیز و مرتب خود می بالند نباید ناخنهای خود را بجوند. جویدن ناخنها ظاهر آنها را خشن و ناهموار میسازد. درحالیکه فکر میکنید که ناخنهایتان درمورد شما حرف زیادی نمیزنند، میتوانند شما را فردی عصبی یا کودکانه جلوه دهند. ناخنهای زبر و خشن شما میتواند به پارچه های نازک و ظریف مانند نایلون یا ابریشم گیر کند.

پارونیشیای ( Paronychia) : پارونیشیای یک عفونت پوستی است که در اطراف ناخن ظاهر میشود و میتواند باعث ایجاد انگشتهای متورمی در شما شود که لمس آنها بسیار دردناک است. پارونیشیای زمانی اتفاق میافتد که میکروبهای دهان شما به پوستهای باز اطراف ناخن منتقل میشوند. اگر شما کسی باشید که ناخنهایتان را میجوید، پوست اطراف ناخن شما بسیار حساس و شکننده میشود و بنابراین شما میکروبهای خطرزا را وارد زخم باز میکنید. سپس زخم عفونی میشود که برای درمان کامل باید از آنتی بیوتیکها استفاده کرد.

  ملاقات با پزشک : برخی عادت ناخن جویدن را میتوان با استفاده از داروهای ضد افسردگی  با موفقیت درمان کرد. داروهایی که میتوان از آنها استفاده کرد شامل کلومیپرامین، فلوکستین و سرترالین میشوند. انواع متعدد داروهای آنتی سایکوتیک نیز قابل کاربرد هستند. از پزشکتان درباره آموزش برگشت عادت و   روشهای کنترل محرک مورد استفاده برای درمان دلایل ناخن جویدن راهنمائی بخواهید.

درمان (Treatments )                                                       

درمانهای متعددی برای  توقف عادات ناخن جویدن وجود دارد.

محیط منزل، مدرسه و اطراف را آرام سازید.

اگر درگیری و اختلاف و مشکلات دارید آنها را متوجه کودکتان قرار ندهید.

درمورد دلیل اضطراب و نگرانی فرزندتان با او صحبت کنید ( که در قسمت نکات و هشدارها آمده است).

مانیکور: ناخنهای لاک زده شده و مانیکور شده باعث عدم رغبت به عادت ناخن جویدن میشوند. ناخن گیر  و سوهان را همیشه همراهتان داشته باشید تا  بتوانید همیشه ناخنهایتان را مرتب کنید. جذاب بودن ناخنها یکی از ساده ترین بازدارنده هایی است که شخص برای توقف ناخن جویدن به آن نیاز دارد.

 ناخنها را بپوشانید. دستکشهایی بپوشید تا از ناخن جویدن دلسرد شوید. نوک انگشتانتان را با باندهایی بپوشانید که دسترسی به ناخنهایتان را دشوار کند.

کاهش استرس. راههای اضافی برای کاهش استرس را پیدا کنید. از مواردی استفاده کنید که دستها و ذهن شما را مشغول نگاه میدارند. زمانی که احساس اضطراب یا عصبانیت به شما دست میدهد یک توپ لاستیکی را در دست خود بفشارید. یک تکه خمیر در دستانتان ورز بدهید یا توپی لاستیکی را در دستانتان فشار دهید. عوامل استرس زا را شناسایی کنید. دفترچه ای درست کنید و هرزمان که نیاز به جویدن ناخن داشتید آن را یادداشت کنید. موقعیتهایی که اتفاق میافتند و افکارتان را تعریف کنید.

لاک های تلخ مزه. از لاکهای تلخ مزه ای که مخصوص افرادی که ناخن میجوند استفاده کنید. اجزاء تشکیل دهنده لاکها شامل عصاره (کاین پودر cayenne powder) و اسیدسیتریک است. از این لاکها همچنین میتوان برای ناخن مکیدن نیز استفاده کرد. مزه نامطبوع این لاکها فرد را از گذاشتن انگشت و ناخن در دهان منصرف میکند.

باندهای لاستیکی. اطراف مچ دست خود را با باندهای لاستیکی بپوشانید. به دوستان و خانواده درمورد تلاشتان برای نجویدن ناخن توضیح دهید. از آنها بخواهید اگر این عادت را ادامه دادید آنها باند لاستیکی را برایتان ببندند.

نکات و هشدارها (Tips and Warnings)

کودک را فعال نگه دارید که این کار دستهای کودک را مشغول نگه داشته و می تواند به پیشگیری از ناخن جویدن کمک کند زیرا این عادت از دستهایی که بیکار هستند شروع می شود!

تهدید، تنبیه و سرزنش ممنوع! تهدید، تنبیه و سرزنش کودکی که ناخن میجود ممکن است نتیجه معکوس بدهد و اضظراب کودک را افزایش داده و نیاز او به ناخن جویدن را بیشتر سازد .

با کودکتان درمورد این عادت ناخن جویدنش صحبت کنید. بررسی کنید که چه مشکل تاثرگذاری وجود دارد تا بیتوانید با کودکتان در حل آن تلاش کنید. برخی اوقات کودکان بدلیل برخی مسائل مانند شروع مدرسه، تغییری در وضعیت خانواده مانند یک فرزند جدید یا طلاق یا یک امتحان بزرگ احساس اضطراب میکنند. زمانیکه کودکان نتوانند میان این تغییرات زندگی و عاداتشان پیوندی ایجاد کنند، شما میتوانید آنچه که باعث اضطراب کودکتان میشود را شناسایی کرده و به کمک او برای کم کردن دلایل اضطراب کار کنید.

مرحله 1: به کودک توضیح دهید که چرا ناخن جویدن یک عادت غیربهداشتی است.از لحنی استفاده کنیدکه اضطراب کودک را بیشتر نسازد.(آرام صحبت کنید)

مرحله 2: به کودکتان در ازای ترک کردن عادت ناخن جویدنش پیشنهاد پاداش بدهید. پاداش بعنوان تقویت کننده ای مثبت در راستای تغییر عادات عمل میکند. با کودکان درمورد زمان توقف این عادت به توافق برسید. زمانی که این عادت برای کودکتان نیز آزار دهنده شود، او توانایی تعهد بیشتری برای ترک این عادت خواهد داشت. اگر کودکتان با شما موافق نباشد، شما نخواهید توانست کار زیادی انجام دهید. سرزنش کردن آنها تنها شرایط را وخیم تر خواهد ساخت.

 

مرحله 3 : ناخنهای کودک را کوتاه کنید و به او نشان دهید که چقدر خوب است که ناخنهایش کوتاه و مرتب شده و جویده شده بنظر نرسد. این کمک میکند تا کودک بخواهد ناخنهایی داشته باشد که سالم و بهداشتی بنظر برسد.

مرحله 4 : به کودک بگویید زمانی که احساس میکنند که میخواهند ناخنهایشان را در دهان بگذارند تا آنها را بجوند، سی ثانیه انگشتهایشان را تکان بدهند. این کار میتواند آنقدر کودک را خسته کند که آنرا ترک کند.

مرحله 5: الگوی ناخن جویدن را بررسی کنید. ممکن است شرایطی وجود داشته باشد مانند تمسخر از طرف خواهر و برادر که نوعی محرک خودکار برای عادت ناخن جویدن باشد. به کودک کمک کنید تا این مشکل را حل کند.

مرحله 6: از لاکی که برای کمک به توقف ناخن جویدن تعبیه شده استفاده کنید. این لاکها معمولا مزه ای تلخ و نامطبوع دارند و میتواند به کودک در ترک ناخن جویدن کمک کند.

مرحله 7 : یک حفاظ روی دهان کودک بگذارید تا نتواند ناخنهایش را بجود. همچنین میتوانید از دستکشهایی استفاده کنید هرچند این کارها ممکن است غیرعملی باشد.

مرحله 8: در زمانهایی که کودک ناخن نمی جود، با استفاده از تقویت کننده های مثبت به تلاش خود برای ترک عادت ناخن جویدن وی ادامه دهید.

آیا من به ناخن جویدن اعتیاددارم؟

من بدنبال راهی برای متوقف ساختن ناخن جویدنم هستم. من میخواهم ناخنهایم بلند شوند، من لاکهای مخصوصی خریدم تا شاید موثر باشند اما بازهم ناخنهایم را جویدم و آن مزه های تلخ را نیز چشیدم!. آیا روش مناسبی برای ترک این عادت سراغ دارید؟

پاسخ: من هم همانند تو تا جایی که یادم می آید ناخنهایم را میجویدم. من نیز از این لاکهای مشمئز کننده استفاده کردم و برای من هم موثر نبود. من فهمیدم که ناخنهایم در طول روز ساییده میشوند . بنابراین زمانیکه میخواستم چیزی بخورم و زبانم به انگشتانم میخورد متنفر بودم. همچنین تلاش کردم تا ناخنهایم با رنگهای بسیار زیبا نقاشی کنم تا این عادت را متوقف کنم اما باز هم انگشتهایم را در دهانم میکردم.

حالا میخواهید بدانید که من چگونه این عادت را متوقف کردم؟ من با پدرم در مورد اینکه میتوانم ناخن جویدنم را تا نوروز( تا 9 ماه دیگر) ترک کنم شرط بستم. این کار واقعا انگیزه من را بالا برد زیرا نمیخواستم 100هزار تومان را از دست بدهم ( هزینه شرطی بود که با پدرم بسته بودیم) پس من برای یک هفته ناخن جویدنم را کنترل کنم. زمانیکه آنها مقداری بزرگتر شدند برای خودم یک بسته لاک مانیکور خریدم. آنها خیلی زیبا بودند و من هر چند روز آنها را مصرف میکردم و رشد کردن ناخنهایم را جلوی چشمهایم میدیدم. شگفت انگیز بود. زمانی دیدم که چقدر ناخنهایم زیبا شده اند و دیگر هرگز ناخنهایم را نجویدم.

جایزه اضافی لباسهای جدیدی بود که توانستم پس از بردن شرط بخرم. چند هفته قبل از اینکه این شرط را ببندیم هرگز فکر نمیکردم بتوانم ناخن جویدنم را ترک کنم اما الان اینجا هستم و با ناخن های بلندم دارم به تو این توصیه را میکنم. پس همه چیز امکانپذیر است. تسلیم نشو و به تلاشت ادامه بده. تو موفق خواهی شد.

اگر این مورد موثر واقع نشد با روانپزشک یا روانپزشک اطفال تماس بگیرید تا از داروهای کلومی پرامین، سرترالین، فلواگزماین، فلوگزتین استفاده شود. ممکن است ناخن جویدن یکی از علائم وسواس باشد.

توجه:

با بچه ها به طور آرام و شمرده صحبت کنید که ناخن جویدن عادت بدی است و شما را بیمار می کند و به آنها بگوئید که بچه های خوب انگشت خود را نمی مکند . سعی کنید حواس آنان را پرت کنید و آنها را تنها نگذارید (ناخن جویدن رفتار جابه جایی در برابر فشار روانی است ) تکرار این جملات توسط والدین باعث تضعیف رفتار ناخن جویدن می شود و والدین نباید از تشویق و مشاوره مایوس شوند .

مولف : دکتر کرباسی نیمه ی  دوم1392

بر گرفته از منابع :PUBMD، WEBMDT ، MAYOCLINIC

و کتاب جامع روانپزشکی

 

 

ناخن جویدن

(شماره 115)

کلینیک دکتر کرباسی

بورد تخصصی  اعصاب و روان

مشکلات جنسی، اعتیاد

مشاوره

کاشان، چهارراه آیت الله کاشانی، جنب بازار علی،  پاساژ ولیعصر(عج)

4 الی 10 شب

تلفن: 55464242-55456164-031

همراه: 09131622363

آدرس اینترنتی:drkarbasi32.blogfa.com

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.