دکتر حسن کرباسی آرانی متخصص اعصاب و روان (روانپزشک)

دکتر حسن کرباسی آرانی متخصص اعصاب و روان (روانپزشک)

دکتر حسن کرباسی آرانی بورد تخصصی اعصاب و روان (روانپزشک) ومشکلات جنسی و مشاوره
دکتر حسن کرباسی آرانی متخصص اعصاب و روان (روانپزشک)

دکتر حسن کرباسی آرانی متخصص اعصاب و روان (روانپزشک)

دکتر حسن کرباسی آرانی بورد تخصصی اعصاب و روان (روانپزشک) ومشکلات جنسی و مشاوره

عرصه‌‌ی حیات اجتماعی آدمی، خانواده خانواده متعادل یا متزلزل

خانواده

مقدمه: از میان نهادهای تأثیر گذار در عرصه‌‌ی حیات اجتماعی آدمی، خانواده یکی از قدیمیترین و اساسی ترین مباحث مطرح میباشد و شاید بتوان گفت که در بین مسایل انسانی ، هیچ مسئله ای به سادگی ودر عین حال دامنه داری آن نیست. به بیان روشنتر مسایل آن از آن بابت که خانواده رایج‌ترین وآشناترین نهاد برای هر انسان است وهیچ انسان متمدنی را نمی شناسیم که خارج از خانه رشد وپرورش یافته باشد، ساده به نظر می رسد ودامنه دارترین مسایل است، از آن جهت که رابطه‌ی آدمی با آن نهاد دارای اثری دائمی می باشد و بر همة ابعاد وجودی انسان تأثیر گذار است.

اگر فرهنگ را شامل مجموعه‌ی علوم ، افکار، فلسفه، ادبیات ، آداب ورسوم ، سنن، شعائر ومناسک ، هنر ، ارزشها و دیگر یافته های اجتماعی بدانیم ، خانواده در این عرصه دارای دو نقش اساسی سرایت وآموزندگی است که ایفای نقش مینماید. جنبه هایی نظیر فضایل اخلاقی ، آداب و معاشرت و رفتارهای اجتماعی ، موضع گیری در قبال انحرافات ، قضاوت و داوری پیرامون پدیده ها وتعاون وهمکاری وصدها مهم دیگر همگی از خانواده نشات می گیرد ودر تقویت جامعه یا زایل کردن آن موثر است. صاحب نظران معتقدند: «خانواده از نخستین نظام های نهادی عمومی و جهانی است که برای رفع نیازمندی های حیاتی و عاطفی انسان و بقای جامعه ضرورت تام دارد و از همه نهادهای اجتماعی، طبیعی تر و خودی تر است.»

 تیپ های خانواده

خانواده ها را از حیث کیفیّت روابط درونی و میزان استحکام آن ها می توان به سه تیپ تقسیم نمود که هر یک ویژگی ها و مفاهیم خاص خود را داراست. این      تیپ ها عبارتند از:

 

 

 

 از الگوهای خانوادگی مذکور، ابتدا، خانواده متزلزل را به لحاظ آسیب پذیری و آسیب زدایی آن مورد بحث و بررسی قرار می دهیم و ویژگی های آن را ارائه میکنیم.

معنی و مفهوم اعتدال

1- تعریف خانواده متعادل

بدون شک، همه افراد در پی دست یافتن به الگوی خانواده متعادل هستند و با این انگیزه به ازدواج روی می آورند، لیکن ابتدا باید معلوم نمود که خانواده متعادل چیست و شیوه تحقق آن کدام است؟ تا براساس آن ضابطه، بتوان داوری نمود و اختلاف ها را از میان برد.

برای پی بردن به مفهوم خانواده متعادل، ابتدا واژه « اعتدال » را مورد بررسی قرار می دهیم. واژه اعتدال از عدالت می آید.

ویژگی های اعتدال:

-  (نقطه) مرکز ثقل آن، مشخص و معلوم است.

 - تساوی کشش ها و جاذبه ها، در پدیده متوازن، محرز است.

 - شی ء متعادل، پس از مختصر حرکت و با ضربه وارده، واژگون نمی شود و مجدداً به تعادل پایدار خود بر می گردد.

- در پدیده متعادل، هر جزئی از اجزاء در موقعیت و جایگاه خویش، قرار گرفته است.

- توازن و تعادل، زیبایی می آفریند. شیء متعادل، موزون و جذاب است.

 ویژگی های فرد متعادل

برخی از خصوصیات بارز افراد متعادل، نرمال و به هنجار، عبارتند از:

۱-فرد متعادل از توانایی های خود، آگاهی دارد.

۲-میان خواسته ها و داشته های فرد متعادل، نوعی تناسب و تلازم منطقی برقرار است. به این مفهوم که شعاع خواسته ها و انتظارات فرد از خویش، براساس توانایی هایش حدّ می خورد و تنظیم می شود.

۳-فرد متعادل، روابط خود را با دیگران، براساس توازن و تعادل، برقرار مینماید و از افراط و تفریط در مناسباتش به دور است.

۴-نوعی هماهنگی و هم خوانی در کلیه رفتارها و عناصر شخصیتی فرد متعادل، مشاهده می شود. یعنی نه تنها رابطه منطقی میان گفتار و کردار وی وجود دارد، بلکه اجزای گفتار وی از یک نوع وحدت و هماهنگی آکنده است و در عملکردهایش نیز تضاد وجود ندارد.

تصویر واقع بینانه از خانواده متعادل، نوعی بصیرت و اعتماد به نفس در انسان        می آفریند. منظور از خانواده متعادل، سازمان فاقد عیب و نقص نمی باشد، بلکه این مفهوم به شبکه ای از روابط متقابل اطلاق می شود که اعضای آن درگیر با مشکلات و موانع احتمالی بوده و ضعف های کم و بیش قابل اعتنایی نیز دارند، لیکن در مقابله با موارد مذکور، شیوه منطقی اتخاذ می کنند و برای مسایل، اهمیتی درخور آنها قائل می شوند (تناسب بین کنش و واکنش) و در برابر موقعیت های دشوار که ناگزیر از انتخاب باشند، تصمیم به موقع و مقتضی اتخاذ می کنند.

 

چه چیز خانواده ای را کارآمد و غیرکارآمد می سازد؟

What Makes a Family Functional vs Dysfunctional?

روز دیگر من پاسخگوی شخصی بودم که از بودن در کنار خانواده ی ناکارآمدش در تعطیلات بیم داشت. این جمله باعث شد به واژه ناکارآمد فکر کنم و اینکه چگونه تأکید میکند که در نقطه ی مقابل آن، خانواده کار آمد وجود دارد. خانواده کارآمد شبیه به چیست؟ آیا همان خانواده متکامل و ایده آل است؟ یعنی انسانهایی که هیچ گاه        نجنگیده اند، همیشه مرتب بوده و لبخند می زنند؟ اوه! وحشتناک بنظر میرسد. در واقع این خانواده بسیار هم ناکارآمد بنظر میرسد.

پس خانواده ی کارآمد چیست؟ چگونه بفهمیم که خانواده ی ما کارآمد است یا خیر؟ چگونه یک خانواده کارآمد را تعریف میکنید؟

مطالعه روابط حاکم بر خانواده، خانواده درمانی بسیار پیچیده بوده و در نوع خودش یک موضوع روانشناسی کامل است. در حالیکه تمام پاسخ ها را نمی دانم اما فکرهایی دارم. این برداشت ها از تجربیات من زمان تحصیل و آموزش بدست آمده است. هیچ خانواده ای حتی خانواده ی کارآمد، کامل نیست. خانواده ی مبدأ من آن چیزی است که من آن را بطرز ناکارآمدی کارآمد می نامیدم! در کار با زوجها یا والدینی که برای مشاوره رجوع می کنند، می فهمم که چه چیز کارآمد است و چه چیز ناکارآمد.

در اینجا فهرست شخصی من از کیفیت هایی که یک خانواده را کارآمد می سازد وجود دارد. این فهرست غیرعلمی است اما قابلیت بحث را دارد. خانواده های کارآمد این موارد را ارائه و تشویق می کنند:

 

 

1- احترام گذاشتن R-E-S-P-E-C-T

احترام گذاشتن، جام مقدس خانواده های کارآمد است. تمام اعضای خانواده، برادران به خواهران، مادران به پدران، والدین به فرزندان باید تا آنجا که می توانند به یکدیگر احترام بگذارند. ملاحظه ی همدیگر را کردن، گرهی است که آنها را حتی بیشتر از عشق به هم دیگر می پیوندد. من فکر میکنم عموماً تأکید بیش از اندازه ای روی عشق میشود. قساوتها و بیرحمی های زیادی را شنیده ام که در خانواده ها به نام عشق انجام می شود اما هرگز از آن به عنوان احترام یاد نمیشود. پس احترام اولین موردی است که در این فهرست می آورم.

2-ایجاد یک محیط امن عاطفیAn Emotionally Safe Environment

تمام اعضای خانواده میتواند عقاید، افکار، خواسته ها، رویاها، تمایلات و احساساتشان را بدون ترس از رفتار خشونت آمیز، شرمنده شدن، تحقیر شدن و اخراج شدن بیان کنند.

3-یک بنیاد انعطاف پذیر A Resilient Foundation

زمانیکه روابط میان اعضای خانواده سالم باشد آنها میتوانند در مقابل استرس و حتی آسیب ایستادگی کنند و اگر این کار آنها را به عقب بازنگرداند، حداقل باعث بهبودی میشود. انعطاف پذیری با ترغیب سلامت صدا، خوب خوابیدن و خوب غذا خوردن و فعالیتهای فیزیکی آغاز میشود.

4- حریم شخصی Privacy:

حریم شخصی در مکان، بدن و افکار وجود دارد. یعنی قبل از اینکه وارد اتاقی با در بسته بشویم، در بزنیم. تمام اعضای خانواده نسبت به حریم شخصی همدیگر حساس بوده و به نیازهای دیگران مبنی بر داشتن یک اسکله گسترده (یعنی فضای گسترده) توهین نمی کنند.

5-مسئولیت/پاسخگویی Accountability

مسئولیت داشتن به این معنا نیست که یک دستگاه خانگی در بچه تان کار بگذارید یا از تلفن همراه او سوء استفاده کنید تا مثلاً بفهمید در فلان تاریخ حدوداً کجا بوده است. این کار تفاوت زیادی با کمین کردن ندارد. خیر، مسئولیت داشتن (باز هم همراه با احترام) یعنی با احترام و منطق اعضای خانواده را آگاه کنید که کجا هستید و چه کاری انجام میدهید تا آنها بتوانند اعتماد را رشد بدهند و هیچ گونه نگرانی نداشته باشند.

6-معذرت خواهی An Apology

اینکه افراد به دلیل داشتن غرور از گفتن معذرت خواهی خودداری کنند و هیچ گاه نقششان را در یک مشاجره تصدیق نکنند، مایه اندوه است. چند بار در خانواده تان شکافهایی را دیده اید که سالها طول کشیده تنها به این دلیل که شخصی احساس می کرده که یک معذرت خواهی به او بدهکارند؟

یک خانواده کارآمد هم چالش و کشمکش خواهد داشت. این موضوع بسیار عادی است که با یکدیگر بحث داشته باشیم و با نظر مخالف داشته باشیم اما هنوز هم رفتارمان دوستانه باشد و از پیامد آن راضی باشیم، اما بیایید با آن روبرو شویم، موضوع همیشه اینگونه نیست. برخی اوقات ما چیزی میگوییم که از گفتن آن پشیمان میشویم. اگر بتوانیم از طرف خودمان احساس پشیمانی و ندامتمان را نشان بدهیم، سریع معذرت خواهی کنیم و از طرفمان بخواهیم ما را ببخشد، هیچ آسیب و خسارتی وارد نمیشود. حتی اینگونه می توانید به همدیگر نزدیکتر شوید.

7-اجازه ی بیان معقولانه احساسات را دادنAllow Reasonable Expression of Emotions

زمانی که در حال رشد بودم اجازه نداشتم از دست والدینم عصبانی بشوم و اگر گریه میکردم پدرم من را ناگهان ترک میکرد. من مصمم بودم که این کار را با فرزندان خودم نکنم. کار ساده ای نبود. هدف اصلی من این بود که به آنها یاد بدهم عصبانیتشان را به صورت کنترل شده ابراز کنند  و به خودم یاد دادم زمانیکه آنها اینکار را کردند از کوره در نروم. من باید یاد میگرفتم که آنها میخواهند با احترام به من بگویند از کاری که من کرده ام یا حرفی که زده ام راضی نیستند و بالعکس.

8-در مقابل اذیتها و طعنه های شوخی وار، آرام بودن Gentle on Teasing and Sarcasm

اذیت کردن و دست انداختن تا زمانیکه به صورت شوخی باشد اشکالی ندارد. همینطور طعنه زدن. یک خانواده کارآمد از اینها برای خوار و خفیف کردن یکدیگر استفاده نمیکند.

9-اجازه ی رشد و تغییر به دیگران دادن Allows People to Change and Grow

افراد در خانواده هایشان برچسبهای متفاوتی دارند از قبیل باهوش بودن، زیبا بودن، بامزه یا خجالتی بودن. زمانیکه آنها دیگر این صفات را نداشته باشند باز این برچسب گذاریها مشاهده میشود. یک خانواده کارآمد اجازه می دهد که افراد خودشان را تعریف کنند. تفاوت های اشخاص درک و حتی تحسین میشود. حتی به کودکان اجازه میدهد که در زمان مناسب استقلال داشته باشند و زمانیکه به تربیت و پرورش نیاز دارند به کانون امن خانواده بازگردند.

بزرگسالان خانواده نیز به رشد و پیشرفت کردن نیاز دارند. ممکن است مادری بخواهد   فارغ التحصیل شود یا پدری تصمیم بگیرد زودتر بازنشسته شده و کار جدیدی را شروع کند. این تغییرات استحقاق این را دارند که در مورد آنها و تأثیری که روی هر کدام از اعضای خانواده می گذارند مورد بحث، اصلاح، و احتمالاً مورد مذاکره قرار بگیرند. اما اگر این کارها با احترام انجام شود همه از پیامد آن راضی خواهند بود.

10-داشتن حُس نیت در خانواده Courtesy at Home First

یک «لطفاً» یا «متشکرم» یا «قابل شما را ندارد» یا «متأسفم» مناسب به اندازه ی هزاران توضیح، بحثهای دفاعی و سوء تفاهمات ارزش دارد.

11-تشویق خواهر و برادرها به کار کردن با یکدیگرEncourages Siblings to Work Together

برادران و خواهران یک  رابطه منحصر به فرد دارند و اگر آنرا پرورش ندهند باعث شرمساری است. والدین کارآمد، خواهر برادرها را تشویق میکنند به جای اینکه با بحث و جدل با یکدیگر برخورد داشته باشند، با همدیگر بازی کنند، کار کنند و مشکلاتشان را حل کنند و رابطه ی بین خواهربرادری را بهبود بخشند. اگر خواهر و برادرها با یکدیگر راه حلی برای مشکلاتشان پیدا کنند، احساس توانمندی میکنند و پیوندشان نزدیکتر میشود.

12-داشتن حد و مرزهای مشخص Provides Clear Boundaries

ما دوستان یکدیگر نیستیم. پدر و مادر، صرفنظر از اینکه چقدر ممکن است رفتارشان دوستانه باشد باز هم پدر و مادر هستند. فرزندان ما ادامه ی ما نیستند آنها برای خودشان اشخاص جداگانه ای هستند. پدر و مادر باید کرامت و قوة مدیریت در پرورش خانواده را حفظ نمایند.

13-هوای همدیگر راداشتن Has Each Others’ Backs

بخشی از انعطاف پذیر- پشتیبانی از یکدیگر بدون اهمیت دادن به چگونگی آن، باعث میشود فرزندتان زمانیکه دچار دردسر شد به شما روی بیاورد مانند اینکه زمانی که در یک مهمانی است و خیلی دیر شده از ما بخواهد که با ماشین به دنبالش بروید.

14-داشتن حس شوخ طبعی Get Each Other’s Sense of Humor

خانواده های کارآمد زیاد می خندند. آنها شوخی ها و    لطیفه های «داخلی» و داستان های محبوب و حکایتهای شیرینی دارند که باعث شور و شوق میشود و پیوند سالم آنها را محکمتر می سازد.

15-با همدیگر غذا خوردن Eat Meals Together

این کار در جوامع امروزی بسیار سخت است اما تحقیقات نشان میدهد که اگر خانواده ها بیشتر با هم غذا بخورند حتی اگر جلوی تلویزیون نشسته باشند ارتباط بین خانواده ها بیشتر میشود.

16-قوانین طلایی را دنبال کردن Follow The Golden Rule

این قوانین به یک دلیل طلایی است. «با همدیگر به گونه ای برخورد کنید که انتظار دارید با شما همانگونه برخورد شود».

خانواده متکامل (بالنده)

آیا خانواده متعادل، منظور نهایی ما را محقق خواهد نمود؟

و آیا در ورای دستیابی به خانواده متعادل، می توان تصویری از خانواده ای برتر در بستر زندگی پویا و متحول، ترسیم نمود؟

و بالاخره آیا آرمان ها و هدف های زوجین، پس از نیل به زندگی متعادل، از باروری و حرکت باز خواهند ایستاد و زندگی عقیم و راکد باقی خواهد ماند؟

روان شناسان مکتب کمال معتقدند که خانواده پس از حصول تعادل، به تکامل و بالندگی می رسد و آن زمانی است که حداکثر قابلیت ها و توانایی های وجودی اعضای آن (خانواده)، کشف شود و مورد پرورش و توسعه و گسترش قرار گیرد.

در چنین صورتی، اعضای خانواده متکامل، نه تنها خود مشکلی ندارند و از تعادل لازم برخوردارند، بلکه «مشکل زدا» نیز هستند و در رفع آسیب های روانی و اجتماعی سایرین و خانواده های وابسته، گام بر می دارند.

اعضای خانواده متکامل، هدف هایی فراتر از منافع شخصی در سر می پرورانند و علاوه بر آن، مستقل از اظهار نظرها و داوری های مردم عمل می کنند؛ هم به لحاظ درستی عملشان و هم از جنبه اتکا به معیارهای مطمئن و دقیقی که در ارزیابی هر رفتار، از آن برخوردارند. مهمترین وارزشمندترین نقش خانواده تأمین محبت واقعی وسرپرستی وحمایت از فرزندان خود را برعهده گرفته وآنان را در زمانی که نیاز به حمایت ویاری پدر ومادر دارند در اجتماع تنها وبی پناه رها نسازد. افرادی که از حمایت خانواده محرومند نه تنها از نظر عاطفی واخلاقی دچار کمبود هستند بلکه در مقابل مشکلات فراوان خارج از خانواده تنها وبی یار می مانند وهمواره در معرض فساد وتباهی قرار دارند.پیامبر مکرم اسلام (ص) میفرمایند:« هیچ بنیاد اسلامی نزد خداوند پسندیده تر از بنای ازدواج وخانواده نیست ». بر همین مبنا در مقدمه‌ی قانون اساسی تصرح شده است که « خانواده واحد بنیادین جامعه وکانون اصلی ورشد وتعالی انسان است و توافق عقیدتی وآرمانی در تشکیل خانواده که زمینه ساز اصل حرکت تکاملی ورشد یابنده انسان است، اصل اساسی بوده وفراهم کردن امکانات جهت نیل به این مقصود از وظایف حکومت اسلامی است».

 خانواده متزلزل

۱-خانواده متزلزل، از هدف اصلی خویش بازمانده، آرمانش را از دست داده است.

۲-خانواده متزلزل، از درون تهی گشته، با هر ضربه، بیشتر می ریزد.

۳-خانواده متزلزل، از روابط خصمانه و غیردوستانه آکنده است.

۴-در خانواده متزلزل، مسئولیت ها به کنار رفته، «وانهادگی» بر آنها حاکم است.

۵-در خانواده متزلزل، مدیریت، تجزیه شده، تصمیم گیری در آن به غایت دشوار است.

۶-در خانواده متزلزل، جاذبه ای مکفی برای پای بندی اعضای آن به میثاق زندگی مشترک، وجود ندارد.

۷-در خانواده متزلزل، فردای روشن و آینده امیدبخش وجود ندارد.

۸-در خانواده متزلزل، انتقادها به شکلی ظالمانه، مستقیم و مستمر توسط اعضای آن از یکدیگر به عمل می آید.

 آیا می دانید چه رفتارهایی سبب تنش در خانواده می شود

دو گروه الگوهای ارتباطی را در خانواده می توانیم نام ببریم :

الف ) الگوهای غلط

ب ) الگوهای صحیح که مربوط به خانواده های متعادل است.

الگوهای ارتباطی غلط

1- حالت سازش و تسلیم پذیری

ـ گاه دیده می شود مرد یا زن دائماً درصدد هستند خود را با رفتارها و انتظارات همسر ، چه غلط و چه صحیح ، سازش و تطبیق دهند . این حالت با وضعیت سازگاری مثبت و صبر و بردباری که لازمه هر زندگی جمعی و گروهی است تفاوت دارد . منظور از حالت        تسلیم پذیری آن است که مرد یا زن به هر نحو ممکن بکوشد خود رابا وضع موجود سازش دهد ، مثلاً در مقابل بدخلقی های مکرر همسرش تسلیم نظریات او شود و آنها را اجرا کند . این رفتار هرچند موقتاً تنش های بین همسران را کاهش می دهد. در دراز مدت موجب نامتعادل شدن خانواده و اضطراب و پرخاشگری و خشونت و افسردگی میگردد.

2- حالت تحقیر و سرزنش

ـ گاه دیده می شود در خانواده ای روابط بین اعضاء نسبت به یکدیگر توأم با تحقیر و سرزنش و رفتارهای تند و خشن و اهانت آمیز است . بعضی اوقات در خانواده اشتباهات و خطاهایی از اعضاء  سر می زند و یا ما تصور می کنیم همسر یا فرزندمان آن گونه که مورد انتظارمان بوده یا به نظرمان صحیح می رسیده ، رفتار نکرده است؛ در چنین مواقعی سرزنش کردن فرد خاطی یا به زعم ما خطاکار باعث می شود که در اعضای خانواده احساس حقارت به وجود آید . عکس العمل آنان نیز یا سکوت و تسلیم است که همان روش غلط حالت اول است و یا مقاومت و مقابله که در این صورت روند ایجاد شده باعث وجود جو تنش و جنجال در خانواده میشود .

 

 

3- تحکم و حساب کشی کردن

ـ گاه در زندگی خانوادگی ، زن یا شوهر دائماً درصدد بازجویی و حساب کشی از شریک خود است . هرچند خانواده سالم نیازمند آن است که اعضاء ، کارها و  برنامه هایشان را به دیگری اطلاع دهند ، لیکن این وضع باید با هدف اتخاذ بهترین تصمیم و عمل صورت گیرد نه به قصد تسلط بر همسر . اگر زن و شوهر بخواهند به طور مستمر یکدیگر را مورد تحکم و حساب کشی قراردهند ، زندگی خانوادگی در معرض خطر جدایی و اضمحلال قرار می گیرد یا اگر یکی از دو طرف در مقابل دیگری تسلیم شود ، به دنبال آن وضعیت روانی و عاطفی توأم با فقدان احساس مشترک و همدلی به وجود می آید که نتیجه اش آن است که زن یا شوهر نتواند همسر خود را محرم و نقطه اتکای امن خویش بداند و چه بسا گوشه ها و خلوت های خاص برای خود ایجاد کند که مغایر با همدلی و وحدت روحیه مورد نیاز خانواده است

4- اغتشاش و سردرگمی

ـ نوعی روابط متقابل غلط خانوادگی اغتشاش است. در این نوع روابط،زن یا شوهر در قالب کنایات و اشاراتی غیر مستقیم و گله ها و شکایت ها ، انتظارات و توقعات ، تعریف و تمجیدهای خود را بیان می کند . این عبارات خطاب مستقیم به همسر ندارد ، اما در عین حال اگر همسر بخواهد خود را مخاطب آن جمله یا عبارت بداندنمی شود منکر آن شد . در تمام این موقعیت ها خصوصیت مشترک آن است که زوجین نمی توانند خواسته ها و انتظارات خود را با اطمینان و خیال آسوده بیان کنند و ترس از عکس العمل تند و یا مقاومت یکدیگر دارند . لذا در قالب کنایات و اشاره ها ، خواسته ها و توقعات سرکوب شده را مطرح می کنند و نتیجه چنین وضعی نیز سردرگمی و اغتشاش در فضای روانی و عاطفی خانواده است .

 

 

 

 

نیمه اول سال 1393؛ تدوین: دکتر حسن کرباسی

 

 


شناخت خانواده

 

 

 

(شماره 129)

این پمفلت جهت آگاهی شماست و توزیع و تکثیر آن ممنوع است

پیشرو در فرهنگ پزشکی و اسلامی

کلینیک دکتر کرباسی

متخصص اعصاب و روان

مشکلات جنسی، اعتیاد

چهارراه/جنب بازار علی/پاساژ ولیعصر(عج)

طبقه فوقانی واحد 2

تلفن: 55464242 ـ 55456164-031

همراه: 09131622363

راز شاد زیستن (غلبه بر فراموشی)


راز شاد زیستن (غلبه بر فراموشی)


1- ورزش کنید

یک راه عالی برای جوان نگه داشتن مغز، ورزش کردن است. با ورزش مغزتان سالم می ماند و اندام تان متناسب تر میشود. ورزش کردن خونرسانی و اکسیژن رسانی به مغز را بهبود میبخشد. پس همین حالا از جایتان بلند شوید و از این لحظه تصمیم بگیرید که برای سلامت بدن و جوانی مغزتان ورزش کنید. ورزش های هوازی سرعت عمل مغز شما را افزایش میدهند. پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری، ایروبیک، تای چی، شطرنج، کوهنوردی، تنیس و گلف از جمله ورزش های مفید برای مغز شما هستند.

2- به سفر بروید

برنامه ای برای سفر و آشنایی با فرهنگ دیگر شهرها یا کشورها ترتیب دهید. به دنبال ناشناخته ها باشید و سعی کنید از زندگی اقوام مختلف نکته های ارزنده ای یاد بگیرید. وقتی طی مسافرت از روال عادی زندگی خارج می شوید، مغزتان فعال تر عمل می کند و سرعت عملش بیشتر میشود.

3- فعالیت های اجتماعی تان را بیشتر کنید

ارتباط با افراد مختلف و داشتن شبکه اجتماعی قدرتمند شما را از دایره تنهایی بیرون می آورد و مغزتان را برای یادگیری تجربه های تازه و درک مفاهیم احساسی، قوی تر میکند. حتی اگر در اطرافتان دوستان خوبی دارید باید به فکر گسترش این دوستیها باشید. در فعالیت های داوطلبانه شرکت کنید، به دوستانتان تلفن بزنید، ایمیل بفرستید و با اجتماعات مختلف در تماس باشید تا از حضور افراد مثبت برای بهبود عملکرد مغزتان بهره مند شوید.


5- استرس تان را کاهش دهید کاهش سطح استرس ها به سلامت روان شما کمک میکند و مغزتان را سالم تر نگه می دارد. سعی کنید احساساتی مانند خشم، ناراحتی و حس تنهایی را از خودتان دور نگه دارید. اگر استرس زندگی شما زیاد است با کمک تمرین های آرامبخش و روش های مدیریت استرس میزان آن را کاهش دهید تا از لحاظ روحی آرام تر شوید و کارآیی مغزتان تغییر نکند. در هنگام انجام ورزش ها و تمرین ها، تنفس منظم و عمیقی داشته باشید تا اکسیژن بیشتری به بدن و مغزتان برسد.<!--[if !vml]-->

4- زبان جدیدی بیاموزید

یاد گرفتن یک زبان خارجی جدید هم به فعالیت مغز شما کمک می کند. برنامه های جدی و منظم برای یادگیری زبان و لغت های تازه در نظر بگیرید تا مغز شما تنبل و کم تحرک نباشد.

5- استرس تان را کاهش دهید

کاهش سطح استرس ها به سلامت روان شما کمک میکند و مغزتان را سالم تر نگه می دارد. سعی کنید احساساتی مانند خشم، ناراحتی و حس تنهایی را از خودتان دور نگه دارید. اگر استرس زندگی شما زیاد است با کمک تمرین های آرامبخش و روش های مدیریت استرس میزان آن را کاهش دهید تا از لحاظ روحی آرام تر شوید و کارآیی مغزتان تغییر نکند. در هنگام انجام ورزش ها و تمرین ها، تنفس منظم و عمیقی داشته باشید تا اکسیژن بیشتری به بدن و مغزتان برسد.

5- استرس تان را کاهش دهید

کاهش سطح استرس ها به سلامت روان شما کمک میکند و مغزتان را سالم تر نگه می دارد. سعی کنید احساساتی مانند خشم، ناراحتی و حس تنهایی را از خودتان دور نگه دارید. اگر استرس زندگی شما زیاد است با کمک تمرین های آرامبخش و روش های مدیریت استرس میزان آن را کاهش دهید تا از لحاظ روحی آرام تر شوید و کارآیی مغزتان تغییر نکند. در هنگام انجام ورزش ها و تمرین ها، تنفس منظم و عمیقی داشته باشید تا اکسیژن بیشتری به بدن و مغزتان برسد.

6- در جریان باشید

سعی کنید هر روز روزنامه بخوانید، اخبار تلویزیون را تماشا کنید و به طور کلی در جریان حوادث و خبرها باشید. خبرهای سیاسی، اقتصادی، اخبار نقاط مختلف جهان، اخبار ورزشی یا خبرهای کوتاه داخلی از جمله موضوع هایی هستند که ممکن است به یکی از آنها علاقه مند باشید. فرقی نمیکند بخش مورد علاقه تان کدام است. نتایج پژوهش های مختلف نشان میدهد وقتی در جریان اخبار روز قرار می گیرید فعالیت مغز شما بیشتر شده و سلول های مغز سالم تر می مانند.

7- کارهای هنری یاد بگیرید

آموختن و تجربه مهارت های تازه پیشنهاد خوب دیگری است که مغز شما را با چالش روبه رو میکند. پس نسبت به جهان اطرافتان کنجکاوتر باشید. سعی کنید کارهای هنری تازه ای یاد بگیرید. نقاشی کنید، با الفبای موسیقی آشنا شوید یا در کلاس های مجسمه سازی شرکت کنید

8- از هوای آلوده دوری کنید

آلاینده های هوا نه تنها سلامت بخش های مختلف بدن شما را با خطر جدی روبه رو میکنند بلکه روی مغز هم تأثیرهای مخربی دارند. اگر در شهری زندگی می کنیدکه هوایی آلوده دارد و مجبور هستید ساعت های زیادی از روز را در سطح شهر و در مجاورت آلاینده ها تردد کنید، در صورت امکان به فکر جابه جایی باشید.

9- تمرین های ریاضی فرزندتان را حل کنید!

براساس پژوهش های اخیر حل مسائل ریاضی ارتباط بین سلول های عصبی را افزایش داده و از زوال سلولها پیشگیری می کند. در نتیجه عملکرد مغز بهتر میشود. بنابراین توصیه میشود که به بهانه های مختلف مغزتان را به فعالیت وادار کنید؛ برای مثال برای حل محاسبه های ساده ریاضی سراغ ماشین حساب نروید و به مغزتان کمی فشار بیاورید. این محاسبه ها، ورزش های ساده ای هستند که مغز را به تحرک وادار میکنند.

10- تحصیلات تان را ادامه دهید

اگر می بینید امکان ادامه تحصیل برایتان فراهم است فرصت را از دست ندهید. درس خواندن هم چالش دیگری برای مغز شماست که آن را از حالت  رکود خارج میکند. در صورتی که شاغل هستید با شرکت در کلاس های غیرحضوری تحصیلاتتان را ادامه دهید. اگر شغل فعلی شما به گونه ای است که کمتر از مغزتان استفاده می کنید ادامه تحصیل راهی است که از زوال مغزتان پیشگیری میکند.

11- ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها را فراموش نکنید

متخصصان تغذیه بر این باورند که مصرف مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان به تقویت عملکرد مغز کمک میکند. مصرف چای سبز یک راه عالی برای سالم نگه داشتن مغز است چون آنتی اکسیدان های زیادی دارد. ویتامین های گروه B  هم به سوخت و ساز غذاها کمک کرده، شما را از پیری تدریجی سلول ها دور نگه می دارند. ویتامینE آنتی اکسیدان قوی است که برای تقویت مغز مفید است. ویتامین C در کنار ویتامینE از بروز آلزایمر پیشگیری می کند.

12-سراغ فست فودها نروید

اسیدهای چرب اشباع شده موجود در فست فودها کیفیت بدی دارند. کاهش مصرف فست فودها به شما کمک میکند از نظرجسمی و روحی وضعیت بهتری داشته باشید و مغزتان سالم تر کار کند. غذاهایی که رنگ ها و ترکیبات مصنوعی و چربی فراوانی دارند هم برای بدن مضرند. سعی کنید تا آنجا که ممکن است سراغ غذاهای طبیعی بروید؛ غذاهای آبگوشتی در منزل یا حاضری بسیار باکیفیت تر از غذاهای بیرونی است.

 13- مطالعه کنید

اگر وقت آزادتان کم است، از هر فرصتی برای مطالعه استفاده کنید. کتاب یا مجله بخوانید؛ حتی میتوانید بروشورهای تبلیغاتی را بخوانید و به دنبال یادگیری نکته های تازه باشید. البته اگر مطالبی که می خوانید عمیق باشند، به رشد و پیشرفت شما کمک می کنند اما خواندن هر متن ساده مغز شما را به فعالیت وادار می کند و از پیری زودرس سلول ها مغزی پیشگیری می کند.

14- رژیم غذایی مناسب داشته باشید

پرخوری و کم خوری هر دو روی عملکرد مغز تأثیر میگذارند.گروهی از مطالعه های اخیر نشان میدهد که پرخوری سبب اختلال حافظه و حواس پرتی میشود. پس رژیم غذایی شما باید متعادل باشد. برای بهبود عملکرد مغز این مواد غذایی را حتماً در رژیم غذایی تان داشته باشید:

ماهی: یکی از بهترین غذاها برای تقویت حافظه ماهی است. سعی کنید هفته ای چند بار ماهی بخورید. ماهی با داشتن اسید چرب امگا 3 شما را از ابتلا به بیماری های رایج مانند آلزایمر، افسردگی و اسکیزوفرنی دور نگه می دارد.

میوه و سبزیجات: با داشتن ویتامین ها و املاح معدنی فراوان مغز شما را سالم و سلامت نگه می دارند.

نان سبوس دار: مصرف روزانه 2 تا 3 واحد نان سبوس دار در کاهش شانس ابتلا به سکته مغزی تأثیر زیادی دارد و از بروز بیماری های مزمنی مانند آلزایمر پیشگیری میکند.

سیر و پیاز: ترکیباتی دارد که با تخریب دیوار رگ های خونی مغز مبارزه میکنند.

روغن زیتون: این روغن معجزه آسا از ایجاد لخته خونی در رگهای مغز پیشگیری می کند.

15- زیاد چای و قهوه ننوشید

پژوهش های مختلفی نشان میدهند مصرف مقدار کمی کافئین برای مغز شما مفید است. قهوه هوشیاری شما را افزایش میدهد، خستگی را از بین می برد و از بروز بیماری آلزایمر پیشگیری میکند. با این وجود متخصصان تغذیه توصیه می کنند در مصرف نوشیدنی های کافئین دار زیاده روی نکنید چون با افزایش مصرف آنها تأثیرهای مثبت شان کاهش می یابد.

16- صبحانه بخورید

پژوهش های بی شماری نشان میدهند صبحانه مهم ترین و بهترین وعده غذایی برای مغز است. پس سعی کنید هر روز صبحانه بخورید و در این بخش از رژیم غذایی تان مواد قندی طبیعی مانند عسل را جای دهید.

17- روغن هسته انگور مصرف کنید

پژوهش ها نشان میدهند مصرف این روغن از زوال عقل پیشگیری کرده، احتمال بروز بیماریهای مهلکی مانند سرطان ها را کاهش میدهد.

18- سیگار نکشید

سیگار کشیدن اکسیژن بدن شما را کاهش می دهد و وجود اکسیژن برای سلامت مغز ضروری است. مطالعه ها نشان میدهد افراد سیگاری دو برابر غیرسیگاری ها در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر قرار دارند.

19- اگر چاق هستید به درمان آن بپردازید

بیماران چاق بیشتر در معرض آلزایمر و فراموشی هستند. زیرا تحرکشان کم است و می توانند با مراجعه به متخصص تغذیه و روانپزشک برای افزایش انگیزه از طریق شناخت درمانی کمک به کاهش وزن نمایند. با قرار دادن در یک فرمول ساده که هر چه قدتان است (برحسب سانتیمتر) منهای 100 کنید، و وزن   ایده ال بدست می آید. پس فردی که وزنش 80 کیلو باشد و قدش 160 سانتیمتر، باید 160 را از 100 کم کنیم که 60 وزن مطلوب است و 20 کیلو اضافه وزن دارد.

20- فشار خون و دیابت خود را کنترل کنید

زیرا این دو بیماری باعث فراموشی و جنون پیری می شود. اخیراً بیمارانی که دیابت دارند و مبتلا به فراموشی پیری می شوند به دیابت نوع III (سه) تقسیم بندی می کنند. میزان قند، چربی و فشارخون در فعالیت سلولهای حافظه مغز تأثیر دارند و در کسانیکه فشار خون، چربی و قند آنها کنترل می شود کمتر دچار فراموشی میشوند.

21- یبوست را برطرف کنید

کلاً افرادی که یبوست دارند از تحرک کافی برخوردار نیستند، یا از موادی استفاده می کنند که تحرک دستگاه گوارش را کم میکند. مواد مخدر، چای پررنگ، ترامادول ، شربت متادون، شربت تریاک، بوپرکسین، مسکن های کدئین، انار باعث یبوست میشوند. سعی کنید اگر این مواد را مصرف می کنید آب فراوان در چند نوبت در شبانه روز مصرف کنید تا هم آب بدنتان تأمین شود و هم یبوست برطرف گردد و از سرطان دستگاه گوارش جلوگیری کند و باعث افزایش فعالیت سلولهای حافظه مغزی شود زیرا در زمان پرآبی مغز، سلولهای حافظه بخوبی فعالیت می کنند.

22- پیاده روی و کوه پیمائی را فراموش نکنید

سعی کنید برای افزایش حافظه از هوای تمیز استفاده کنید. پیاده روی سریع و کوه پیمائی هفته ای یک بار الی دو بار باعث فرح بخشی روان و جسم شده و فعالیت سلولهای حافظه افزایش می یابد.


یک نسخه شفابخش برای فراموشی (راز جوانی و شادی)

امتحان کنید 

 

 

ü      آب جوشیده نسبتاً ولرم باعث افزایش انرژی و کاهش وزن میشود. (هر کجا آب است آبادانی است)

ü      هر یک ساعت 1 لیوان آب (ترجیحاً جوشیده) مصرف کنید.

ü      روزانه 12 لیوان برای افراد مفید است.

ü      می توانید 3 لیوان آب جوشیده ولرم بعد از بیدار شدن از خواب صبحگاهی مصرف کنید و سپس پس از 45 دقیقه صبحانه مصرف کنید.

ü      3 لیوان آب نیم ساعت قبل از ناهار و 3 لیوان نیم ساعت قبل از شام مصرف کنید.

ü      کسانیکه سنگ کلیه دارند باید هر ساعت یک لیوان آب (250cc) مصرف کنند.

ü      آب باعث بهتر شدن دستگاه گوارش و شناور شدن سلولهای حافظه در هیپوکامپ مغز شده و حافظة شما افزایش می یابد. امتحان کنید، بعد از یک ماه احساس سبکی به شما دست می دهد.

ü      ضمناً با افزایش آب جوشیده که بدون کالری است سموم بدن نیز دفع میشود.

ü      شما می توانید به کتابهای فیزیولوژی گایتون که در مورد ساختار انسان توضیح میدهد مراجعه کنید و نقش آب را بررسی کنید. حتی در بیماران مفصلی و نارسائی کلیه هم باید حداقل 6 لیوان آب مصرف شود.

ü      از مصرف شیرینی جات، بستنی، شکر و نمک پرهیز کنید. بررسی های علمی و صنعتی نشان داده است که شیرینی در 100 گرم حدود 700 کیلوکالری انرژی دارد و باعث چاقی و سکته قلبی و سرطان می گردد. سعی کنید از نزدیک شدن به چنین فروشگاههایی که این مواد را می فروشند دوری کنید که نزدیکی موجب افزایش میل به مصرف و وسوسه می گردد.

 

 

 

 

 

 

آب  

ر                                                                                                  راز شاد زیستن

(شماره128)


پیشرو در فرهنگ پزشکی و اسلامی

کلینیک دکتر کرباسی؛متخصص اعصاب و روان؛مشکلات جنسی؛ اعتیاد

چهارراه/جنب بازار علی/پاساژ ولیعصر(عج)/طبقه فوقانی واحد 2

تلفن: 554464242 ـ 55456164-031؛همراه: 09131622363 ؛آدرس اینترنتی :   Drkarbasi32.blogfa.com