دکتر حسن کرباسی آرانی متخصص اعصاب و روان (روانپزشک)

دکتر حسن کرباسی آرانی متخصص اعصاب و روان (روانپزشک)

دکتر حسن کرباسی آرانی بورد تخصصی اعصاب و روان (روانپزشک) ومشکلات جنسی و مشاوره
دکتر حسن کرباسی آرانی متخصص اعصاب و روان (روانپزشک)

دکتر حسن کرباسی آرانی متخصص اعصاب و روان (روانپزشک)

دکتر حسن کرباسی آرانی بورد تخصصی اعصاب و روان (روانپزشک) ومشکلات جنسی و مشاوره

درمان کبد چرب جز تغییر سبک زندگی نیست بخورنخورهای کبد چرب

درمان کبد چرب جز تغییر سبک زندگی نیست

بخورنخورهای کبد چرب





برخی بیماران مبتلا به کبد چرب درجه 3 که امکان بروز سرطان در آنها وجود داشته، توانسته‌اند با رژیم غذایی مناسب، نه‌تنها به سرطان مبتلا نشوند بلکه بیماری کبدچربشان هم کنترل شده است.

<!--[if !supportLists]-->ü     <!--[endif]-->کاهش وزن

اگر به بیماری کبد چرب مبتلا هستید و اضافه‌وزن هم دارید، اولین توصیه برای پیشگیری از پیشرفت بیماری‌تان، این است که زیر نظر متخصص تغذیه و روان شناس ماهر برای افزایش انگیزه و خسته نشدن از این راه، وزن خود را کم کنید. اگر اضافه‌وزن ندارید و فقط دچار چاقی‌های موضعی در ناحیه پهلوها و شکم هستید هم باید چربی این نواحی را با مشورت متخصص تغذیه و متخصص پزشکی ورزشی کاهش دهید. برای کاهش وزن و کمک به درمان کبد چرب، لازم است در کنار رژیم غذایی سالم، حتما حداقل روزی 20 دقیقه هم ورزش کنید. این ورزش می‌تواند شامل پیاده‌روی ساده با سرعت متوسط باشد یا انجام ورزش‌های گروهی مانند بدمینتون، پینگ‌پنگ، والیبال، بسکتبال یا حتی شنا را انجام داد.

<!--[if !supportLists]-->ü     <!--[endif]-->گوشت قرمز و چربی

اگر کبد چرب دارید، بهتر است برای مدتی مصرف گوشت‌های قرمز که کلسترول و چربی بالایی دارند، فراموش کنید. استفاده از پروتئین‌های حیوانی کم‌چرب مانند گوشت مرغ، بوقلمون، شترمرغ و گوشت‌های سفید مانند انواع ماهی و میگو برای بیماران مبتلا به کبد چرب به شرطی که در مصرف آنها افراط نکنند، اشکالی ندارد. گوشت را در طول دوره درمان، با روش آبپز یا بخارپز، آماده مصرف کنید و از خوردن گوشت‌ سوخاری و سرخ‌شده بپرهیزید. لبنیات کم‌چرب (زیر 5/1درصد چربی) بخورید و فکر کره‌های حیوانی و گیاهی هم نباشید.

<!--[if !supportLists]-->ü     <!--[endif]-->ویتامین و مواد معدنی

انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در تمام میوه‌ها و سبزی‌های تازه، نقش پررنگی در درمان کبد چرب دارند. افرادی که به کبد چرب مبتلا هستند، باید حداقل روزی 5 وعده میوه و سبزی تازه و خام مصرف کنند. البته در میان انواع میوه‌ها و سبزی‌ها، آنهایی که رنگ‌های تیره‌تری دارند، حاوی ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری هم هستند. مصرف انواع میوه‌ها و سبزی‌های نارنجی، قرمز و سبز تیره به بیماران مبتلا به کبدچرب توصیه می‌شود.

<!--[if !supportLists]-->ü     <!--[endif]-->آب و آبمیوه

یکی دیگر از توصیه‌هایی که به افراد مبتلا به کبد چرب می‌شود، پرهیز از مصرف خوراکی‌های پرکالری، برای کنترل وزن آنهاست. این بیماران باید دور انواع نوشابه‌های شیرین و گازدار را خط بکشند یا به‌جای آنها از آب ساده، آبمیوه‌های طبیعی بدون شکر و حتی شربت‌های خانگی بسیار کم‌شیرین استفاده کنند. مثلا می‌توانند با ترکیبی از آب، آب‌پرتقال یا آب لیموترش، شربت خوشمزه‌ای تهیه و همراه وعده‌های غذایی‌شان به‌جای نوشابه، میل کنند. مصرف آب کرفس، آب انار، آب زرشک، آب آلبالو، آب هویج و آب ریواس هم به بیماران مبتلا به کبد چرب توصیه می‌شود. مصرف روزانه آب کرفس به دلیل فیبر فراوانی که دارد، می‌تواند به درمان سریع‌تر کبد چرب کمک کند.

<!--[if !supportLists]-->ü     <!--[endif]-->تنقلات

فست ‌فودها یا همان تنقلات پرکالری و چرب مانند انواع چیپس و اسنک که ارزش تغذیه‌ای چندانی هم ندارند، باید از رژیم غذایی افراد مبتلا به کبد چرب حذف شوند. حتی این افراد باید تا جایی که می‌توانند، مصرف بستنی و مغزهای شور را هم در رژیم غذایی‌شان محدود و محدودتر کنند. بهترین تنقلات و میان‌وعده‌هایی که می‌توان مصرف آنها را به افراد مبتلا به         کبد چرب توصیه کرد، شیر بدون چربی،‌ میوه‌های مختلف، خیار، گوجه‌فرنگی، کاهو، سبزی خوردن، ماست بدون چربی و در مواردی هم مغزهای خام و تازه است. آنها باید تا درمان کامل، سالاد خود را به‌جای سس مایونز با آبلیموی تازه که سرشار از ویتامین C است، مزه‌دار کنند.

<!--[if !supportLists]-->ü     <!--[endif]-->روغن‌های خوب

در طول درمان کبد چرب، به بیماران توصیه می‌شود غذاهای خود را به‌صورت آبپز یا بخارپز مصرف کنند و استفاده از نمک و شکر را به‌حداقل برسانند. چربی مورد نیاز بدن این افراد در طول دوران رژیم‌درمانی، از گوشت‌های سفید و لبنیات تامین می‌شود. با این حال اگر بیماری هوس کرد غذای حاوی روغن بخورد، باید روغن‌های خوب و حاوی امگا3 مانند روغن زیتون، کنجد و هسته انگور را جایگزین کره و روغن‌های معمولی کند. توصیه به مصرف روغن‌های خوب، به‌هیچ‌وجه به معنای زیاده‌روی در مصرف آنها نیست. هرچند متخصصان تغذیه می‌گویند افراد مبتلا به کبد چرب فقط می‌توانند روزانه حدود 1 قاشق غذاخوری روغن (معیار ما روغن مایع است) مصرف کنند، اما هر بیمار در این باره باید با پزشک معالج خود مشورت کند.

درمان کبد چرب:

ورزش و پرهیز غذائی است. اکثر بیماران کبد چرب چاق هستند.

 آیا دوای کبد چرب سرکه سیب است؟

خیر، تقصیر سبک زندگی است، اگر چربی بدنتان بد است یا شکمتان بزرگ است باید بدانید که کبد چرب دارید و سبک زندگی شما درست نیست. اگر اصول صحیح روش زندگی (Life Style) را بدانید از خطر مرگهای ناگهانی، قلبی- عروقی، کبد چرب و فشارخون مصون خواهید بود.

به‌طور کلی، تمام افراد مبتلا به کبد چرب، باید میوه‌ها و سبزی‌های مختلف و تازه را با حجم بیشتری وارد برنامه غذایی‌شان کنند و تا می‌توانند مصرف انواع چربی‌ها را در رژیم روزانه خود، محدود و محدودتر کنند تا هرچه سریع‌تر بیماری‌شان درمان شود و به مراحل حاد و خطرناک نرسد.

مصرف سرکه می‌تواند باعث ایجاد ناراحتی‌هایی در معده برخی افراد شود. البته خود سرکه حاوی مواد احیاکننده است و مصرف آن برای بیماران مبتلا به        کبد چرب ممنوع نیست اما باید در مصرف این خوراکی هم مانند تمام خوراکی‌های دیگر، حد اعتدال را رعایت کرد. حواستان باشد که 30 دقیقه ورزش در طول روز، از بهترین راه‌های درمانی برای بهبود بیماری کبد چرب است.

باید خاطرنشان سازم که چاقی اکثراً منشأ ژنتیک دارد و به خاطر پرخوری زیاد نیست و نباید خودشان را با افراد لاغر مقایسه کنند. آنها برای مبارزه با چاقی باید سبک زندگی را فعال و ورزش کنند، تا اجازه ندهند ژنهای مسئول چاقی       محیط مساعدی برای فعالیت داشته باشند.

کبد چرب بیشتر ناشی از سبک زندگی غلط است که با اصلاح رفتارها میتوان از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

منبع: WebMD

تدوین: دکتر حسن کرباسی، نیمه اول سال1393

 

بخورنخورهای کبد چرب(2)

 

 

 

(شماره125)

این پمفلت جهت آگاهی شماست و توزیع و تکثیر آن ممنوع می باشد.

پیشرو در فرهنگ پزشکی و اسلامی

کلینیک دکتر کرباسی

متخصص اعصاب و روان

مشکلات جنسی، اعتیاد

چهارراه/جنب بازار علی/پاساژ ولیعصر(عج)

طبقه فوقانی واحد 2

تلفن: 55464242 ـ 55456164-031

همراه: 09131622363

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.