دکتر حسن کرباسی آرانی متخصص اعصاب و روان (روانپزشک)

دکتر حسن کرباسی آرانی متخصص اعصاب و روان (روانپزشک)

دکتر حسن کرباسی آرانی بورد تخصصی اعصاب و روان (روانپزشک) ومشکلات جنسی و مشاوره
دکتر حسن کرباسی آرانی متخصص اعصاب و روان (روانپزشک)

دکتر حسن کرباسی آرانی متخصص اعصاب و روان (روانپزشک)

دکتر حسن کرباسی آرانی بورد تخصصی اعصاب و روان (روانپزشک) ومشکلات جنسی و مشاوره

زندگی در لحظه (live at the present)

زندگی در لحظه (live at the present)

زیاده روی در پرداختن به گذشته و نگرانی برای آینده ممکن است جریان عادی زندگی را با چالش مواجه کند

به جای این که ذهن خود را در اختیار بگیریم، این ذهن است که کنترل زندگی مان را به دست گرفته است. برای این که از این بندگی نجات پیدا کنیم باید لحظه ای مکث کنیم و در سکوت آرام بگیریم و تنها روی «بودن» متمرکز شویم.

بیشتر مردم اهمیت بودن در لحظه را می دانند، اما نمی دانند چگونه به آن دست یابند. واقعا چگونه می توان در حال زندگی کرد؟

بدون قضاوت توجه کنید

برای رهایی از تسلط ذهن باید توجه تان را افزایش دهید.

توجه به زمان حال از دردهای مزمن کاسته و فشار خون را پایین      می آورد و از خطر بیماری های قلبی می کاهد. افرادی که به زمان حال توجه می کنند، شادتر از دیگران هستند و احساس امنیت بیشتری دارند و از عزت نفس خوبی برخوردارند. این افراد ضعف های خود را بهتر می پذیرند و در روابط شان با دیگران بویژه در روابط زناشویی، رفتار بهتری از خود نشان می دهند.

دست به کار شوید

می توانید از تلاش تان لذت ببرید و در عین حال فشارهایی را که از سوی دیگران به شما تحمیل می شود، تحمل کنید. به جای این که مدام به کاری که می خواهید انجام دهید، فکر کنید، خود را رها کنید و از زندگی لذت ببرید.

گذشته رفته و آینده هنوز نیامده است

به آینده زیاد فکر نکنید و دست از سر گذشته بردارید، چراکه دیگر وجود خارجی ندارد.

تاکنون برایتان پیش آمده است مکانی زیبا جلوی رویتان ببینید و با خود بگویید اینجا خیلی زیباست. حتما به اینجا برمی گردم و چند روز می مانم؟

وقتی سعی کنیم از کارهای کوچک لحظه لحظه زندگی مان مثل حمام کردن، قدم زدن زیر نور ملایم خورشید، خوردن یک شکلات و... لذت ببریم خود به خود از زندگی مان و لحظه های باارزش آن لذت برده و شاد می شویم تا آنجا که احساسات مثبت دیگری به سمت خود جذب می کنیم وکمتر دچار افسردگی می شویم. در حقیقت بیشتر افکار منفی و ناراحت کننده به مسائل آینده و گذشته مربوط است. ما نگران مشکلات احتمالی آینده که ممکن است هرگز رخ ندهد، هستیم. وقتی به این مسائل فکر نکنید خود به خود نگرانی تان هم تمام می شود.

گذشته هم که گذشته است و پس از گرفتن درس های لازم باید آن را به تاریخ بسپارید.

تنفس عمیق را فراموش نکنید

یک روش خوب برای این که هر کجا و تحت هر شرایطی که هستید، برخود مسلط باقی بمانید، تنفس عمیق است. هیچ روشی بهتر از این نمی تواند شما را روی زمان حال متمرکز کند، زیرا موجب می شود به چیزی که در لحظه در حال اتفاق افتادن است، توجه نشان دهید. بسیاری از افراد با تنفس عمیق بسرعت        می توانند کنترل ذهن خود را به دست گرفته و به لحظه ای که در آن هستند توجه نشان دهند.

جریان لحظه های زندگی

کامل ترین تجربه در لحظه بودن زمانی است که شما کاملا جذب چیزی شده اید. روان شناسان به این حالت «جریان لحظه ها» میگویند و زمانی رخ می دهد که کاملا غرق انجام کاری شده اید و به طور کلی اطراف تان را فراموش کرده اید، اما چگونه می توان از لحظه لذت برد در حالی که حتی متوجه حضورش نیستید؟ عمق درگیری با کار مورد علاقه تان چنان قدرتمند است که کمک می کند حواستان به سمت دیگر و بویژه موضوعات ناراحت کننده منحرف نشود.

در جریان کاری به این صورت قرار گرفتن بسیار سخت است و برای این که بتوان به این حد از تمرکز رسید باید قبل از هر چیز برای خود هدفی که رسیدن به آن تلاش می طلبد، انتخاب کرد.

فرار نکنید

اگر موضوعی آزارتان می دهد به جای فرار از آن با آن برخورد کنید. اگر این ناراحتی ها را حل نشده رها کنیم می توانند جلوی لذت بردن از زمان حال ما را بگیرند. بهترین واکنش در برابر مسائل ناراحت کننده متمرکز شدن روی آن و مبارزه کردن با آن است. البته ذهن به طور طبیعی از مواجه شدن با مشکلات می گریزد و با این کار باعث می شود درد آن موضوعات ناراحت کننده، شدت یابد. در واقع هر غم و اندوهی علاوه بر ناراحتی اولیه موجب عذاب های ثانویه مانند اضطراب و افسردگی می شود. پس باید ریشه هر درد و رنجی را بسرعت خشکاند. توجه به زمان حال تلاشی پیگیر می خواهد و برای این کار باید روزانه وقت گذاشت و تمرین کرد.

چند راه عملی و ساده برای زندگی در لحظه

1- گوش کنید: لحظه‌ای بی‌حرکت بمانید و به صداهای اطرافتان گوش کنید. آنچه می‌شنوید جریان زندگی است. شنونده خوبی باشید. در شنیدن رازها و درد دل دیگران کسی شما را مؤاخذه نمیکند. در ضمن از غمشان کاسته می شود.

2 ـ ببینید: توجه به وجود خود مهم است. نقاط ضعفتان را بشناسید و برای از بین بردن آنها تلاش کنید.

3 ـ احساس کنید: به محیط اطرافتان توجه کنید و با تمام وجود آن را حس کنید. کنار پنجره بایستید و خنکی هوا را روی پوستتان تجربه کنید. با حس کردن محیط اطراف می‌توانید از لحظه لحظه زندگی باخبر شوید.

4- راز و نیاز با خداوند: در روز زمانی را با پروردگار خود راز و نیاز نمائید که نیایش به درگاه خداوند زندگی در لحظه حال است.

5 ـ بو کنید: شش‌های خود را از بوی خوش هوای یک روز پاک پر کنید.

6 ـ لمس کنید: اگر از آینده نگران هستید و گذشته‌تان لحظه‌ای رهایتان نمی‌کند، اطراف خود را پر از وسایلی کنید که با دست زدن به آنها حس خوبی پیدا می‌کنید؛ مانند لمس گلبرگ‌ گل‌ها یا برگ درختان.

7 ـ بچشید: برای دور شدن از تفکرات اضطراب‌آور هیچ چیز به اندازه یک ماده خوراکی خوش طعم شما را روی زمان حال متمرکز نمی‌کند.

8 ـ نوآوری کنید: اگر دوست دارید لحظه‌های زیبای زندگی‌تان را براحتی از دست ندهید، نوآوری کنید.

9 ـ بخندید: ذهن خود را بیش از حد گرفتار موضوعات جدی نکنید.

10 ـ فعالیت فیزیکی انجام دهید: ورزش کنید و به ذهنتان اجازه دهید لحظه‌ای از نگرانی‌ها رها شود. در زمان ورزش فقط ورزش کنید و فکر نکنید.

11 ـ در ارتباط باشید: یکی از بهترین روش‌هایی که کمک می‌کند بار افکار منفی را از خود دور کنید، ارتباط با دوستان و آشنایان است.

12- کمک کنید: کمک به دیگران باعث می‌شود لحظه‌ای هم که شده، از خودتان دور شوید و آرامش بیابید.

کوتاه اینکه:

امروز آن فردائی است که دیروز از برایش نگران بودی.

خودت در اختیار ذهن هستی یا ذهن در اختیار تو؟

تو در گرو زندگی هستی یا  زندگی در گرو تو؟

زندگی باید کرد نه روزمرگی.

نقطۀ آرامش زندگی کجاست؟ رسیدن به هدف نقطه آرامش است. زیرکان زمان حال را درک می کنند.

1- مادری گفت در غم اندوهبار اعتیاد فرزندانم می سوزم ولی آنان گوئی در این وادی نیستند. گفتم: تو چه کار توانی کرد؟ گفت: به هیچ نحوی راست نیایند. گفتم: غمگینی و غصه خوردن که نتیجه مثبتی ندارد چه سود؟ گفت: آنان مادر نیستند.

2- از گذشته درس عبرت گرفتن و برنامه ریزی برای آینده شرط عقل است و نه آنکه دچار تشویش افکار بوده و لذت زندگی حال را فدای گذشته و آینده نمائی؟

اکنون که در کنار خانواده، مادر و پدرت هستی، با تمام وجود آنها را لمس و حس کن. زندگی یک خط کش صفر تا 80 درجه است که یکبار حق داری از آن عبور کنی. نه توقف، نه عقب گرد، نه دور زدن، فقط پدال روی گاز. زندگی با سرعت در حال گذران است.

مؤلف: دکتر حسن کرباسی آرانی، نیمه اول سال 1393

زندگی در لحظه

 (شماره130)

پیشرو در فرهنگ پزشکی و اسلامی

این پمفلت جهت آگاهی شماست و توزیع و تکثیر آن ممنوع می باشد.

کلینیک دکتر کرباسی

متخصص اعصاب و روان

 مشکلات جنسی،   اعتیاد

چهارراه -جنب بازار علی- پاساژ ولیعصر (عج)

طبقه فوقانی واحد  2

4 الی 10 شب

تلفن: 55464242-55456164-031

همراه: 09131622363

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.