دکتر حسن کرباسی آرانی متخصص اعصاب و روان (روانپزشک)

دکتر حسن کرباسی آرانی متخصص اعصاب و روان (روانپزشک)

دکتر حسن کرباسی آرانی بورد تخصصی اعصاب و روان (روانپزشک) ومشکلات جنسی و مشاوره
دکتر حسن کرباسی آرانی متخصص اعصاب و روان (روانپزشک)

دکتر حسن کرباسی آرانی متخصص اعصاب و روان (روانپزشک)

دکتر حسن کرباسی آرانی بورد تخصصی اعصاب و روان (روانپزشک) ومشکلات جنسی و مشاوره

راهکار عشق نافرجام

راهکار عشق نافرجام 

ترس از تعهد:  

برخی از مردان به دلیل «ترس از تعهد و سرسپردگی» تمایلی ندارند که مابقی عمر خود را تنها با یک خانم سپری کنند. آنها تصور میکنند که می توانند به راحتی زن های مختلفی را برای مدت کوتاهی راضی کنند، اما راضی نگه داشتن یک خانم برای سال ها کار دشواری است. به علاوه آنها تصور میکنند اگر مجرد باقی بمانند می توانند به شکل متنوع نیازهای جنسی خود را برآورده سازند، به همین دلیل نیازی     نمی بینند که تنها یک شریک مادام العمر برای خود انتخاب کنند. هر چند آمار و ارقام مؤسسه ملی روانشناختی گویای این مطلب است که افراد متأهلی که از زندگی مشترک خود راضی هستند خیلی بیشتر از افراد مجرد از زندگی خود لذت می برند، اما غافل از اینکه انسان وقتی تشکیل خانواده نداده است از نظر هویتی ارزان است.

عدم مسئولیت پذیری:

با شروع زندگی مشترک وظایف همسران سنگین تر میشود و باید بیش از گذشته تلاش کنند. از همان ابتدا باید به فکر مسائل زیادی نظیر ورود بچه به زندگی هم بود. وظیفه حمایت و پشتیبانی از کودک در وهله اول بر عهده پدر است. برخی از مردان تمایلی ندارند که زیر بار مسئولیتهای بیشتر بروند و تصور می کنند که تنها با فرار از ازدواج می توانند از بار سنگین مسئولیتهای روزمره شانه خالی کنند، غافل از اینکه زندگی صرف نظر از زندگی مشترک، سرشار از مقوله های چالش انگیزی است  که همه روزه بر آنها تحمیل میشود.

تجربه تلخ گذشته:

گاهی تجارب تلخی که در زندگی به دست  می آوریم تأثیرات زیادی بر روی تصمیمات آتی ما میگذارد. اگر مردی در رابطه قبلی خود شکست خورده باشد، در انتخاب شریک زندگی بیش از اندازه حساس میشود و جبران آسیب های روانی گذشته برایش دشوار است. این قبیل افراد بیش از اندازه محتاط می شوند و تنها یک خاطره بد، کلیه ابعاد زندگی آنها را تحت الشعاع قرار میدهد.

آیا می شود رابطه را حفظ کرد؟

پاسخ این سؤال باید با توجه به آمادگی روانی و   توانمندی های خود فرد بیان شود. یعنی علاوه بر آمادگیهای اجتماعی (اتمام دوره سربازی)، تحصیلی، مالی و...، هر قدر فرد به لحاظ شخصیتی به بلوغ (عاطفی، اقتصادی، جنسی، اجتماعی و...) رسیده باشد آمادگی بیشتری برای ازدواج خواهد داشت. از طرف دیگر شما به عنوان شریک زندگی، تنها می توانید، سهم خود در قبول مسئولیت های زندگی را با توجه به توانمندی های مختلف بپذیرید. در صورتی که بخواهید علاوه بر مسئولیت خود وظایف شریک زندگی تان را نیز تقبل کنید در دراز مدت دچار احساس درماندگی، پشیمانی و ناراحتی می شوید.

چطور آرام شویم؟

با توجه به طول مدت آشنایی شما دو نفر، موارد متعددی وجود دارد که میتوانید خانواده را متقاعد کنید که مناسب هم نبودید. با شواهد و دلایل نشان دهید از جهات مختلف (نوع طرز فکر، علایق، باورها، میزان مسئولیت پذیری و...) یا به لحاظ ویژگی شخصیتی و ساختاری با یکدیگر متفاوت بودید و توضیح دهید ادامه این رابطه به صلاح هیچ کدامتان نیست. از طرفی اگر شما به تازگی رابطه ای را به هم زده اید، میتوانید با استفاده از روش های زیر، آسیب کمتری ببینید:

1-     دلایل را بررسی کنید: سعی کنید مسیر آغاز آشنایی تا رابطه تان، را روی یک صفحه کاغذ بیاورید تا از هر گونه تحریف اتفاقات جلوگیری کنید. این کار علاوه بر آنکه تصویری عینی از همه آنچه اتفاق افتاده را به شما نشان می دهد، موجب میشود در آینده دوباره خطاهایتان را تکرار نکنید.

2-     گذشته گرا نباشید: زمان به عقب باز نمیگردد. چیزی که هنوز شکل نگرفته، آینده است.

3-     گریه کنید: اتفاقی که برای شما افتاده واقعاً ناراحت کننده است و شما هم انسان هستید. از اینکه دلتنگ شوید و اشک به چشمتان بیاید، احساس گناه نکنید و بغضتان را فرو نخورید.

4-     عصبانیت خوب نیست: می توانید در موقع عصبانیت این کارها را انجام دهید تا عصبانیتتان فروکش کند: 1- محیط را ترک کنید2- وضو گرفته و دو رکعت نماز مستحبی بخوانید 3- غسل صبر کنید 4- به شنا بروید 5- بدوید 6- تند راه بروید

5-     از دوستانتان کمک بگیرید: دوستان واقعی بهتر از همه شما را درک می کنند. درد دل کردن با دوستان یکی از بهترین روشهای مقابله با هیجانات منفی بعد از این اتفاق است. سعی کنید ساعات بیشتری را با دوستان خود سپری کنید. بله، کمی تنها بودن خوب است.

6-    عجله نکنید: کمی به خود زمان دهید تا جنبه های خوب و بد اتفاقی را که افتاده بررسی کنید و با احساسات و آنچه رخ داده کنار بیایید. دقت کنید دوباره شتابزده وارد رابطه جدیدی نشوید. برای آمادگی بهتر برای ورود به یک رابطه جدید حتماً مدتی به خود فرصت بدهید. اگر شتابزده رابطه جدیدی را شروع کنید، احساسات شما هم شتابزده تغییر خواهند کرد و دوباره همه چیز نابود میشود. اگر زمان کافی برای فکر کردن به خود ندهید دوباره همه چیز تکرار میشود.

7-      او مثل همه نیست: صفات منفی طرف مقابلتان را به همه افراد همجنس او تعمیم ندهید. این جمله که همه دختران یا همه پسران همین طورند، تنها از یک تعمیم اشتباه و خطرناک ناشی میشود که میتواند آینده تان را تهدید کند. (قانون همه یا هیچ یک تحریف شناختی است)

8-    کسب تجربه ها: نکته مثبت در چنین رخدادهایی درس گرفتن از آنهاست. در هر صورت برای آرامش زندگی خود باید فرد مقابلتان را ببخشید تا این رنجش در مرکز احساسات شما نباشد.

9-    گذر زمان و اقتدار: این دو ویژگی به همراه هم، کمک میکنند تا شما بتوانید وابستگی نسبت به طرف مقابل را در خود کم کنید. البته نمیتوان انتظار داشت که بعد از جدایی همه چیز را فراموش کنید. اغلب ما نمی توانیم خیلی از چیزها را فراموش کنیم؛ به خصوص اگر خاطرات خوبی با آن فرد داشته باشیم؛ بخشی از آن خاطرات همیشه همراه ما خواهد بود.

10-پذیرش: روشهای مدیریت ذهن نیز به شما کمک میکند تا خود را با شرایط جدید وفق دهید، باید یاد بگیرید که ذهنتان را مدیریت کنید و هر لحظه نسبت به خود آگاه باشید، بدین مفهوم که هر گاه ذهنتان خواست به گذشته سیر کند، با فرمان ایست مانع آن شوید یعنی لازم است خیلی محکم و مقتدر به ذهن خود فرمان ایست بدهید تا ذهن نتواند به هر کجا خواست برود. پس باید آگاه باشید به محض اینکه ذهن خواست به گذشته سفر کند به آن فرمان توقف دهید و مانع آن شوید و به خود بگویید: « ساکت، دیگر نمی خواهم بیشتر فکر کنم!»

11-گنجایش شما چه قدر است: ذهن گنجایش محدودی دارد و باید به نوعی از افکار نامطلوب و دوست نداشتنی خالی شود. بهترین کار در این زمان نوشتن است. صادقانه بنویسید تا ذهنتان کاملاً تخلیه شود.

12-حواس تان را منحرف کنید: عشق و دوست داشتن نوعی انرژی است که به سمت شخص مورد علاقه فرد معطوف است پس باید این انرژی را به سمت دیگری منحرف کنید، تا مسائل را فراموش کنید.

مردان هم به خاطر برخی «از دست دادنها» از ازدواج میترسند؛ چرا؟

Ø      برخی از مردان خارج از حیطه شغلی برای خود سرگرمی های بیشماری درست می کنند، به طوری که دیگر وقت ندارند به ازدواج و تشکیل زندگی فکر کنند. با ازدواج بساط این سرگرمی جمع میشود.

Ø      مردان پس از ارزیابی نارضایتی بعضی از نزدیکان خود از ازدواج، تصور می کنند که با او ازدواج نکردن، می توانند از طلاق و ریسک های مالی که به همراه دارد، جلوگیری کنند.

ویرایش: 8/11/92

مؤلف: دکتر حسن کرباسی آرانی، نیمه دوم سال 1392

راهکار عشق نافرجام

(شماره132)

کلینیک    دکتر   کرباسی

متخصص  اعصاب و روان

مشکلات جنسی  ،اعتیاد،مشاوره

چهارراه -جنب بازار علی- پاساژ ولیعصر (عج)

4 الی 10 شب

تلفن: 55464242031-55456164-031

همراه: 09131622363

آدرس اینترنتی:drkarbasi32.blogfa.com

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.