دکتر حسن کرباسی آرانی متخصص اعصاب و روان (روانپزشک)

دکتر حسن کرباسی آرانی متخصص اعصاب و روان (روانپزشک)

دکتر حسن کرباسی آرانی بورد تخصصی اعصاب و روان (روانپزشک) ومشکلات جنسی و مشاوره
دکتر حسن کرباسی آرانی متخصص اعصاب و روان (روانپزشک)

دکتر حسن کرباسی آرانی متخصص اعصاب و روان (روانپزشک)

دکتر حسن کرباسی آرانی بورد تخصصی اعصاب و روان (روانپزشک) ومشکلات جنسی و مشاوره

درمان بد زبانی

درمان بد زبانی 

 

 

  

پیامبر (ص) می فرماید:« ناسزا گفتن و هرزه گویی در هیچ موردی از اسلام نیست».

همچنین امام باقر (ع) در حدیثی می فرماید:« همانا خداوند فحش دهنده هرزه گو را دشمن  می دارد».

عواقب دنیوی بد زبانی:

دشنام مانند چاقوی دولبه ای است که هم برای گوینده و هم برای شنونده آثار زیانباری به همراه دارد. آثاری که          پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) به خوبی به آن اشاره کرده اند.

پیامبر (ص) می فرماید:« به مردم دشنام ندهید تا دشمنی آنها را به دست نیاورید». همچنین فحاشی مردم را به نفاق و دورویی سوق می دهد چرا که برای در امام ماندن از زبان دشنام دهنده، افراد بدون هیچ علاقه ای به او احترام می گذارند.

پیامبر (ص) می فرماید:« بدترین مردم کسی است که مردم از روی ترس به او احترام می گذارند». عقوبت چهارم این است که برکت رزق و روزی را کاهش می دهد.

خیر و برکت از زندگی اش رخت برمی بندد. دیگر اینکه دعایش مستجاب نمی شود. ناسزا و دشنام عامل مهمی در اجابت نشدن دعای فرد است. امام صادق (ع) می فرماید: «مردی از بنی اسرائیل سه سال از خدا فرزند میخواست اما    بچه دار نمی شد. بالاخره در دعاهایش گفت پروردگارا! آیا من از تو دورم که صدایم را نمیشنوی یا تو به من نزدیکی و دعایم را اجابت نمی کنی؟ او بعداً کسی را در خواب دید که نزدش آمد و گفت همانا تو سه سال است پروردگار را با زبانی آلوده به ناسزا و قلبی بی هراس از خدا و انگیزه غیر راستین            می خوانی. ناسزاگویی را از زبانت جدا کن و قلبت را اهل ترس و تقوا ساز و انگیزه ات را نیکو کن. آن مرد چنین کرد. سپس خدا را خواند و صاحب فرزند شد». همه این عواقب برای این است که با ناسزاگویی دیگر چهره زیبایی از این دنیا نداریم».

نتایج اخروی:

پیامبر (ص) می فرماید: « ورود به بهشت بر هر دشنام دهنده ای حرام است». در ادامه همین حدیث امام صادق (ع) فرموده:      « بدزبانی از جفاکاری است و جفاکار در آتش است».

حتی به غیرمسلمان هم ناسزا نگویید:

از نظر اسلام دشنام دادن فقط برای انسان رفتار قبیحی به شمار نمی آید بلکه باید به طبیعت هم احترام گذاشت. بادها، ابرها، کوه ها و باران همه مأموران پروردگارند.

موقعی که برای قدم زدن به بیرون از منزل می رویم و ناگهان طوفان شدیدی شروع به وزیدن می کند نباید به طوفان دشنام دهیم چرا که فرستاده خداست. پیامبر (ص) می فرماید:« به بادها ناسزا نگویید که آنها از جانب خدا مأمورند. به کوه ها، لحظه ها و روزها و شب ها ناسزا نگویید که گناهکار            می شوید و به خودتان بازمیگردد».

در قرآن آمده است:« به پدر و مادر خود اف نگویید» چه رسد به دشنام. شاید این کار بعید به نظر بیاید اما گاهی اوقات افراد به طور غیرمستقیم به والدین خود فحش می دهند. یعنی ممکن است فردی به پدر  یا مادر شخصی دیگر دشنام دهد. همین رفتار باعث میشود آن شخص هم در مقابل به پدر و مادر دشنام دهنده توهین کند. در این شرایط فرد آغاز کننده موجب دشنام به پدر و مادر خودش شده و طبق فرمایش پیامبر (ص) از رحمت الهی محروم میشود.

روزی دوست امام باقر (ع) به مادر غلامش فحش داد. حضرت به او فرمود:« 20 سال است با تو دوست هستم. فکر میکردم تو انسان صالحی هستی». دوست امام در جواب گفت این غلام من است و مادرش مسلمان نیست. حضرت فرمود: «آیا میشود به غلام و غیرمسلمان ناسزا گفت؟ با اینکه زمانی طولانی است با هم دوست هستیم از من جدا شو. دیگر نمی خواهم تو را ببینم».

پرهیز از ناسزاگویی

عایشه در حضور پیامبر (ع) نشسته بود که مردی یهودی وارد شد. او هنگام ورود به جای اینکه بگوید «السلام علیکم» گفت: «السام علیکم» یعنی مرگ بر شما.

طولی نکشید که یکی دیگر وارد شد و او هم به جای سلام گفت:       «السام علیکم». معلوم بود که این نقشه ای است تا پیامبر را با زبان آزار دهند.

عایشه سخت عصبانی شد و فریاد برآورد:« مرگ بر خود شما! ای      بوزینه ها». پیامبر (ص) خطاب به عایشه فرمود:« ناسزا اگر مجسم شود، بدترین و زشت ترین صورت ها را دارد، نرمی و ملایمت و بردباری روی هر چه گذاشته شود آن را زیبا می کند و زینت میدهد. چرا عصبی و خشمگین شدی؟» عایشه گفت: «یا رسول الله! مگر نمی بینید که با کمال بی شرمی به جای سلام چه می گویند؟» پیامبر فرمود:« چرا. من هم در جواب گفتم علیکم. یعنی بر خود شما! همین اندازه کافی بود».

در روایتی دیگر آمده:« در جنگ صفین یکی از یاران امام علی (ع) به یاران معاویه به خاطر بدی ای که انجام داده بودند دشنامی داد. حضرت به او فرمود:« برای شما ناراحت هستم که ناسزا بگویید. جنگ، جنگ است. نباید ناسزا بگویید. شما کارهای دشمنانتان را برای مردم تعریف کنید، مردم بغض آنها را به دل خواهند گرفت».

راهکارهای درمان رذیله ناسزاگویی:

خدا در آیه 9 سوره شمس می فرماید:« قطعاً هر که تزکیه کرد رستگار شد».

مرحوم آیت الله بروجردی در علم رجال بسیار قوی بود. از او پرسیدند چگونه به این مرحله رسیدی؟ او در پاسخ گفت:« من زود عصبانی میشدم. این رفتار جزو گناهان است. نذر کردم اگر بار دیگر عصبانی شدم، یک سال روزه بگیرم.

همین باعث شد تا مدتی این صفت را از خودم دور کنم اما طولی نکشید که به خاطر موضوعی دوباره عصبانیت سراغم آمد.

همین شد که یک سال روزه بدعهدی به گردنم افتاد.

 با توجه به مراجعاتی که در شهر بروجرد داشتم نمی توانستم یک سال مداوم روزه بگیرم. برای همین با کتاب علم رجال به یکی از روستاهای اطراف بروجرد کوچ کردم.

همین شد که بعد از آن همیشه نسبت به مسائل فروتن شدم و علم رجال را هم به خوبی یاد گرفتم».

بدزبانی یک عادت بد است که تقویت شده و معمولاً ریشه در اضطراب و پرخاشگری دارد و چنین افرادی بیشتر برون ریزی میکنند تا خود را تخلیه نمایند. می توان آنها را به وسیله تست افسردگی و اضطراب با درمان دارویی و غیردارویی توسط روانپزشک آرام کرد و کم کم با شناخت افزایی این عادت بد را تضعیف نمود.

ویرایش:25/10/92 ، مؤلف: دکتر حسن کرباسی آرانی، نیمه دوم سال 1392

درمان بد زبانی

 (شماره135)

پیشرو در فرهنگ پزشکی و اسلامی

کلینیک دکتر کرباسی

متخصص اعصاب و روان

مشکلات جنسی، اعتیاد

تکثیر ممنوع

چهارراه/جنب بازار علی/پاساژ ولیعصر(عج)

طبقه فوقانی واحد 2

تلفن: 55464242 ـ 55456164-031

همراه: 09131622363

آدرس اینترنتی :   Drkarbasi32.blogfa.com

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.